Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31966 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'hästgymnasium på distans' (3 st.)
-
Hästgymnasium på distans?
Hej, har försökt hitta ett gymnasium på distans där dem även har hästskötarutbildning men har inte hittat något. Finns det något sätt där man kan gå både? Tillexempel gå hermods och samtidigt gå någon...
Hej Entonia, Hästskötarutbildning är en Praktisk utbildning, man ska hålla på med hästar "i praktiken" (omöjligt att göra det "på distans"/på dator) - teoridelen skulle kunna... Läs hela svaret -
IB programmet och komplettering?
Hej! Jag gick ut IB programmet i våras och fick mitt Diplom. Jag tänkte söka till Riga 2019 och plugga till läkare. Enligt deras "minimum" krav behövs det en 5:a i både Kemi och Biologi för att ha en god chans till att bli antagen. Jag läste...
Hej Viktor, om studier i Lettland kan vi på fråga syv endast ge dig länkar till de hemsidorna där vi bedömer relevant och pålitlig info finns. vi har tyvärr inte egna experter... Läs hela svaret -
Gymnasiet poäng ?
Hej! Jag behöver 500 gymnasiet poäng att komplettera min gymnasiet behörighet. Kan jag läsa ”café och kallkock” (600 poäng) för att komplettera min gymnasiet behörigt till naturkunskap.
Hejdu behöver göra Planering mot Examensbevis med SYV på komvux. Det finns många obligatoriska kurser. Inom de "fria kurser" kan man ta in i princip vilka gymnasiala betyg som helst. Men jag kan inte, utan att... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga