beccaliya2007
    hej!
    jag går åk 1 i ekonomi ekonomi och jag hade mina första privat juridik och företags ekonomi lektioner igår och märkte att de inte var så roliga som jag hade tänkt mig, och vi har knappt NO. och jag gillar lite NO. dock har vi inte gått så djupt in i företags ekonomi och privat juridik så jag vill ge de en chans men vet inte om tiden finns. Det är MYCKET STRESS för mig just nu då första året har börjat och jag snabbt måste välja ifall jag vill byta linje då jag måste hinna komma ifatt naturarna. jag är just nu väldigt osäker på ifall jag borde byta till natur eller natur sam ifrån ekonomi ekonomi. natur blir nog för mycket NO, men Natur sam har ju både SO och NO ämnena. men natur sam är tydligen onödig pga den inte ger mig direkt behörighet till alla de utbildningarna naturarna får. jag får i prinicip samma behörighet som ekonomiarna ifall de lägger till naturvetenskap 2b. men min plan var att ifall jag vill bli något som kräver natur behörighet så är det väldigt få kurser jag behöver läsa upp istället för ett basår. jag gick ut med 302,5 i merit med A och B i alla SO och NO ämnena. jag gillar verkligen båda ämnen när jag väl förstår dom, därför vet jag inte vad jag ska välja. jag börjar trivas bra i min skola, dock kommer jag behöva byta skola ifall jag tar natur sam, men det är okej så länge jag trivs i min linje. borde jag testa och vänta lite till i ekonomi eller hur borde jag göra? Just det, jag har ingen aning om vad jag vill jobba med i framtiden, därför kanske jag borde ta den bredaste linjen? jag har dessutom B i matte.
    Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag förstår att du upplever mycket stress och tycker det är ont om tid att bestämma sig.
    Jag undrar en sak: hur vet du att du kan byta till NA nu? Står det verkligen tomma platser på NA på de skolorna dit du vill byta? Du har höga betyg från grundskolan men det betyder inte att du kommer gå före i reservkön till gymnasieplats. De eleverna med lägre betyg som sökte i tid och står i reserv går före dig - så funkar gymnasieantagningssystemet. Det är alltså mycket möjligt att du inte kan byta nu.
    Du har rätt att söka om till nästa höst, om du under läsåret bestämmer dig för det.
    Vad gäller NA så brukar eleverna på båda inriktningar på NA läsa exakt samma kurser under år1. Det är från år2 som inriktningarna "går isär" mot mer naturvetenskap respektive mot mer samhällsvetenskap-geografi.
    ang.Behörighet efter NA - så om du läser inriktning "sam" på NA och går ut gymnasiet och saknar fysik2, kemi2, biologi 2 och matte 4, så tar de fyra kurserna 20 veckor att läsa på heltid på komvux och det blir tyvärr ofta så att man inte hinner få ut sina betyg innan sista dag för komplettering för ansökan till vårterminens start på universiteten, så man söker, som regel ändå till "året därpå" - till universitet till nästa höst, alltså. Så, det där med att "komplettera snabbt" och inte behöva läsa basår - funkar tyvärr, i praktiken, inte så jätte-jättebra.
    Det är bra att du har B i matte från grundskolan. Goda mattekunskaper är en stor fördel i de flesta yrken och utbildningar.
    Du skriver också om att du inte vet vad du vill satsa på efter gymnasiet och vill därför gå en "bred" gymnasieutbildning. De bredaste gymnasieutb.finns på yrkesprogrammen. Då lär man sig ett yrke och kan jobba ett tag direkt efter gymnasiet innan man bestämmer sig att läsa vidare eller jobba i några år innan man läser vidare.
    Vi får många frågor från unga vuxna som gått högskoleförberedande på gymnasiet men vill senare bli t.ex Elektriker eller Djurvårdare, men de kommer inte in på de utbildningar för de ligger på gymnasial nivå och de har redan "gymnasiekompetens". Så, min uppfattning är att de bredaste utbildningarna är på de yrkesprogrammen. Om du med "bred utbildning" menar att du blir behörig till många universitetsutbildningar, så stämmer det att NA/naturvetenskap är - på så sätt - en bred utbildning. Men... att bli behörig till många universitetsutbildningar är ju inte detsamma som faktiskt komma in på dem. Om du tittar på antagningsstatistik till de populäraste utbildningarna som leder till yrken som Civilingenjör inriktning Industriell ekonomi, Läkare, Tandläkare, Veterinär, Psykolog och Arkitekt, så ser du att endast alla A-betygen från alla 3 år på gymnasiet (alltså i precis alla kurser) räcker ju tyvärr inte, utan man måste även ha några Merit/extra-poäng och A-betygen även i de kurserna; detta för att faktiskt komma in i betygsgruppen. Behöriga konkurrerar om plats men förlorar man i konkurrensen, så kommer man inte in på utbildningar ju ändå. Att bli behörig är nödvändigt men ej tillräckligt.
    Jag tänker också så här: om du inte alls har bestämt dig (ännu) om vad du ska göra efter gymnasiet, så kan du lika gärna stanna kvar på den utbildningen du läser nu och göra ditt bästa och försöka lära dig så mycket som möjligt även om de "tråkiga" ämnena som privatjuridik, t.ex... :) Juridiska kunskaper är en stor tillgång i alla yrken och i livet för övrigt. Många situationer kan uppstå då du vinner på att känna till lagar på ett djupare plan än hen som ej läst juridik.
    Nu blev det ett långt svar... men jag hoppas att någonting i mitt svar hjälper dig att bestämma dig om vad du vill göra!
    Lycka till!
    P.S: lästips:
    framtid.se/yrken - hitta över 2.ooo yrken att "kasta ett öga" på...
     gymnasieguiden.se/reportage/meritpoaeng

    Studie- och yrkesvägledare