Ebba
    Jag är en tjej på 16 år som ska börja på gymnasium nu i augusti. Jag har inte en aning om vad jag vill bli i framtiden, jag har bara några funderingar som kanske skulle passa mig. Jag gick ut 9:an med bra betyg och jag har blivit mycket bra på engelska.
    Men iallafall, jag sökte Teknikprogrammet eftersom att det är en bredlinje där det är mycket matte och fysik vilket jag tycker om. För tillfället lutar jag mot inriktingarna design och produktutveckling eller samhällsbyggande och miljö.

    Men nu under sommaren har jag börjat oroat mig för att jag inte ska vara tillräckligt bra för att gå på teknik, att jag inte är tillräckligt kreativ eller uppfinningsrik. Så det skrämmer mig lite. Så jag vill bara veta ifall man måste vara jätte kreativ, uppfinningsrik och problemlösare innan man börjar för att klara av teknikprogrammet eller för att tycka det är kul?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag förstår att man kan tvivla på om man har valt rätt - du har ju inte testat programmet än och då har man en massa föreställningar om hur det ska vara eller inte vara. Det låter ju ändå som att du valt utifrån dina intressen. Teknikprogrammet är fullt av studier så du kommer ha fullt upp i både matte och fysik och är du beredd på det så kommer det nog funka. Och när kunskaperna sitter där och du förstår hur saker och ting funkar så är det kanske lite lättare att bli både kreativ och uppfinningsrik - det är nog många som går Teknikprogrammet som ligger på olika nivåer just där, så jag tror inte du behöver oro dig. /Lena, Syv