Abdul abbas

    Jag vill utveckla mig och Jag vill läsa vill bli specialist undersköterska vilken område har jag möjlighet att bli på ?och hur ser möjligheterna för arbetet ut? och hur ser lönen för special undersköterska ut? Jag vill läsa kurserna på helt distans så att jag kan utöka mig och bli special undersköterska vad och hur ska jag göra? och vilken kurser ska jag läsa för att bli special undersköterska?

    • Abdul abbas : Jag skulle bara vilja fråga om en stad pedagog och undersköterska kan jobba utomlands Finns det möjlighet att de jobbar utomlands kan de jobba utomlands hade man färdig utbildade som stödpedagog eller undersköterska? Andra frågan är Vilket länder kan man jobba i så fall med dem som inte har att du ska ha stödpedagog? Tredje fråga Vad är skillnaden mellan stödpedagog och specialundersköterska? Vad kan man jobba som specialpedagog och Vad kan man jobba som undersköterska specialundersköterska menar jag? Och sista fråga vilken är bättre specialpedagog eller specialundersköterska att plugga till och vilken är bättre rätt generellt? Och Hur mycket tjänar de båda specialpedagog och speciella undersköterska? Tusen tack för svaret och förtydligande
    • Milla :

      Se information om yrken på framtid.se/yrke/specialistsjukskoterska och framtid.se/yrke/stödpedagog --- vad gäller få jobb "utomlands" så är det upp till myndigheter och arbetsgivare i respektive land att bestämma; allmänt, så är det ofta mer fördelaktigt att skaffa sig högre utbildning i samma land där man senare vill jobba; detta för att utbildningar anpassas till Landers egna regler och förhållanden och arbetsgivare känner utbildningarna i sitt eget land bättre, därför brukar de ofta (i första hand) vilja anställa med utbildning från samma land där man söker jobb.

    1 Svar

    • Abdul abbas : Jag har redan ett undersköterska utbildning med en riktig mot LSS funktionsnedsättning men jag skulle vilja bara bli speciell undersköterska så komplettera med några kurser menar jag. Finns det möjlighet till det och vilken kurser ska jag läsa till i så fall?
    • Milla : Du är Undersköterska och vill bli SPECIALIST-Undersköterska, om jag förstår dig rätt. Läs gärna mitt svar, ovan. Specialistundersköterska bör ha Yrkeshögskoleexamen från utbildning "specialistundersköterska". Det finns olika inriktningar: psykiatri, barn-och-ungdom, operation, vård och omsorg av äldre, demens och/eller multisjukdom (se exempel på utbildningar, ovan i mitt svar). "Blått text" är klickbara länkar.
    • Abdul abbas : Ja precis Du har förstått mig rätt specialist om du sköterska menar jag. Men jag skulle vilja fråga Vad är skillnaden mellan min undersköterskeutbildning som jag har som är inredd mot LSS funktionsnedsättning och specialist undersköterska Jag har redan undersköterska Vad behöver jag komplettera den med Vilken kurser behöver jag komplettera det med ska jag göra om hela undersköterska utbildning eller Vi finns vissa kurser som jag behöver komplettera det med enligt den inriktningar som jag vill ha? Jag har möjlighet att bifoga min undersköterska utbildning till dig så kan du skicka på den Och vad jag behöver komplettera för att bli specialistundersköterska
    • Milla :

      Specialistundersköterskeutbildningar ligger på EFTERGYMNASIAL NIVÅ. Undersköterskeutbildningar ligger på GYMNASIAL NIVÅ, alltså på lägre nivå. Man kan jämföra så här: när man går i grundskola läser man bland annat matematik. Och när man går på gymnasiet läser man också matematik, men på gymnasiet läser man matematik på svårare/högre nivå. Och man kan läsa matematik även på universitetet och då läser man matematik på ännu högre nivå än på gymnasiet och på mycket-mycket högre nivå än på grundskolan, men det är ju samma ämne Matematik. På samma sätt kan man kanske säga att man läser "medicin och omvårdnad" på gymnasienivå (till yrket Undersköterska) och samma ämne kan man fortsätta läsa på EFTERGYMNASIAL nivå, gå på djupet, lära sig mer, få mer erfarenhet men det är ju ändå "samma ämne". Så, om du vill bli Specialistundersköterska behöver du söka till utbildning som leder till examen som specialistundersköterska och de utbildningar ges i Sverige inom yrkeshögskola. Jag gav i mitt svar några exempel på utbildningar. Du kan titta på fler utbildningar på www.yhguiden.se -- Att jag skulle titta på din utbildning till undersköterska kommer inte hjälpa dig, för att jag kan i vilket fall inte utbilda dig till specialistundersköterska utan den utbildning finns inom yrkeshögskola.

    • Milla :

      Du frågar vilka kurser du behöver läsa för att bli specialistundersköterska. Svar: alla de kurser som ingår i ett yrkeshögskoleprogram som i sitt namn har ordet "specialistundersköterska". De utbildningar finns med olika inriktningar som leder t.ex till yrket specialistundersköterska-med-neuropsykiatrikompetens, se yrkespresentation på framtid.se/yrke/specialistunderskoterska-med-neuropsykiatrikompetens

    • Abdul abbas : Hej, jag har hittat en utbildning där det är helt på distans. jag kulle villa veta vad den här utbildningen leder till när jag är färdig med den vad kan jag jobba med? det står ett av kraven som man kan söka den här utbildningen är att man måste ha jobbat ett år som undersköterska jag har jobbat som undersköterska i flera tillfälle, på sommaren till och hos olika arbetsgivare, jag har jobbat på men sammanlagt blir det mer en ett år från 2018 började jag jobba. så mitt fråga är vad leder den här utbildningen till när man är färdigt med den? var kan man söka jobb som den? och tredje fråga räcknas detta som en specialitet undersköterska eller vanligt gymnast kurs eller högre yrkeshögskola? hur kan jag ansöka den? och den som jag har hittat är Psykisk ohälsa hos barn och unga 16 veckors utbildning på 50% och distans Barn och ungas psykiska ohälsa är inte enkelt förklarad, utan snarare ett resultat av flera samverkande faktorer. Dessa inkluderar genetiska anlag, biologiska element, påverkan från omgivningen och livshändelser. Att förstå detta komplexa samspelet är avgörande för att kunna förebygga, diagnostisera och behandla psykiska problem på ett effektivt sätt. Tidig intervention och stöd är också viktigt för att stötta barn och unga i att hantera och övervinna psykisk ohälsa och sträva mot bättre mental hälsa. --------------------------- Poäng: 40 YH-poäng Studietakt: 50% Studieform: Distans Längd: 16 veckor Studiestart: september 2024 (inväntar besked från MYH) --------------------------- Grundläggande behörighet Kunskaper i svenska Om du har ett annat modersmål än svenska, danska, färöiska, isländska eller norska måste du ha de kunskaper i svenska som behövs för att du ska kunna klara av utbildningen. Utbildning på gymnasienivå, vilket innebär att du uppfyller något av nedanstående Du har avlagt en gymnasieexamen i gymnasieskolan eller inom kommunal vuxenutbildning. Du har fått slutbetyg från ett fullständigt nationellt eller specialutformat program i gymnasieskolan och har lägst betyget Godkänt i minst 2 250 gymnasiepoäng. Du har fått slutbetyg från gymnasial vuxenutbildning och har lägst betyget Godkänt i minst 2 250 gymnasiepoäng. Du har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar något av ovanstående. Du är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och är där behörig till motsvarande utbildning. Du har genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen. --------------------------- Särskilda förkunskaper 1 år motsvarande 50% som barnskötare, förskollärare, lärare eller relevant yrkesområde inom vård, omsorg eller LSS kopplat till barn och unga såsom undersköterska, stödassistent, elevassistent eller liknande. Du kan styrka din arbetserfarenhet med exempelvis ett tjänstgöringsintyg, arbetsgivarintyg eller ett skrivet intyg från arbetsgivaren. Det är viktigt att det framgår när du har jobbat, vilket omfattning samt med/som vad. Notera att arbetserfarenhet inte enbart kan styrkas av ett anställningsavtal. --------------------------- Vem är utbildningen för? Kursen vänder sig till dig som har minst 1 år motsvarande 50% som barnskötare, förskollärare, lärare eller relevant yrkesområde inom vård, omsorg eller LSS kopplat till barn och unga såsom undersköterska, stödassistent, elevassistent eller liknande. --------------------------- Målet med utbildningen I denna kurs kommer du att utveckla en bred uppsättning färdigheter som syftar till att effektivt kommunicera med, bemöta och stödja barn och unga som brottas med psykisk ohälsa. Din metod kommer att bygga på två väsentliga principer: personcentrering och salutogent förhållningssätt. Genom att använda dessa ramar kommer du att lära dig att betrakta varje barn som unikt och fokusera på deras styrkor och möjligheter för att främja en hälsosam utveckling. --------------------------- Studera med fjärrundervisning Inledande träff Kursen inleds med en introduktion där vi går igenom utbildningens mål samt övergripande utbildningsplanering. Vi går även igenom skolans rutiner, lärplattform och onlinemötesplattform som blir de huvudsakliga verktygen under studierna. Fjärrundervisning YH-kursen bedrivs genom fjärrundervisning på distans, vilket innebär att du kan delta i kursen oavsett din geografiska plats. Kursen inkluderar schemalagda webbaserade träffar, där du som studerande får möjlighet att tillämpa dina kunskaper i nya sammanhang, koppla samman teori och praktik samt reflektera i grupp. YH-kursen kräver datorvana För att kunna delta i fjärrundervisningen på distans krävs det att du har grundläggande datorvana. Eftersom majoriteten av kursen kommer att genomföras online behöver du ha tillgång till en dator med en stabil internetuppkoppling och en fungerande webbkamera. Vi rekommenderar att du testar din utrustning och internetanslutning innan kursstart för att säkerställa att allt fungerar som det ska. Om du behöver teknisk support kommer vi att finnas tillgängliga för att hjälpa dig och svara på eventuella frågor som du kan ha. --------------------------- Kvaliteten kontrolleras Varje YH-kurs, YH-program och YH-utbildning måste ha tillstånd från Myndigheten för yrkeshögskolan, som även gör tillsyn och granskar utbildningarnas kvalitet. --------------------------- Kostnad Utbildningen är kostnadsfri och studiemedelsberättigad via CSN. --------------------------- Urval Om antalet behöriga sökande överstiger antalet platser kommer ett urval göras bland samtliga behöriga sökande. Urvalsgrund är yrkeserfarenhet 1 år omfattning 50% motsvarar 1 urvalspoäng. 1 år omfattning 100% motsvarar 2 poäng. För mer information om Psykisk ohälsa hos barn och unga, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan. Studeranderöster 94% rekommenderar KUI Yrkeshögskola. 90% är nöjda med sin utbildning i helhet. 98% av våra studerande är i sysselsättning 6 månader efter avslutade studier. /undersökning hösten 2022. Så ansöker du Ansökan Ansökan görs via vårt antagningsystem via yh-antagning. Registrera ett konto i ansökningswebben alt. logga in med dina användaruppgifter om du redan har ett konto på yh-antagning.se Välj kurs (ort spelar ingen roll eftersom kursen är helt på distans). Ladda upp dina gymnasiebetyg, eventuellt arbetsintyg och övriga dokument som du vill använda för att visa att du är behörig. Skicka in ansökan. Därefter granskar vi din ansökan och behöver du komplettera något så kontaktar vi dig. Har du frågor gällande ansökan och antagning, kontakta oss på 019-10 00 80. Kostnader Utbildningen är kostnadsfri och studiemedelsberättigad via CSN. --------------------------- Omställningsstudiestöd Omställningsstudiestödet (OSS) är CSN:s nya generösa studiestöd för att stärka din framtida ställning på arbetsmarknaden. Omställningsstudiestödet vänder sig till dig som är redo för en ny utmaning inom yrket eller för dig som vill skaffa dig en formell yrkesutbildning eller helt byta bransch. Är det din tur att yrkesväxla? Det är möjligt att få Omställningsstudiestöd under 44 veckor heltidsstudier (vilket motsvarar ungefär ett års studier). Stödet består av en bidragsdel och en studielånsdel. Du kan välja att bara ta bidrag och avstå från lånet. Hur mycket du får i bidrag och lån beror på din inkomst. Läs mer på vår hemsida! Intresseanmälan Gör en intresseanmälan
    • Milla : mitt råd är att du söker till den utbildningen och till andra utbildningar som du blir intresserad av; att man söker betyder tyvärr inte per automatik att man blir antagen. Om du blir antagen kan du sedan bestämma dig om du tackar ja eller nej till erbjuden studieplats. På vilka arbetsplatser som man kan, efter utbildningen, arbeta råder jag dig att fråga de som jobbar med den utbildningen (personal på skolan).
    • Abdul abbas : Jag känner inte att jag har fått svar på mina frågor Jag skulle vilja be dig om du har möjlighet att besvara dem så detaljerat som möjligt så att jag vet vad jag ska göra exakt och den här utbildning verkade vara att jag är intresserad av att psykiska ohälsa till barn och ungdomar helt enkelt Om man är studerar eller plugga den här utbildningen kan man jobba med den och vart kan man söka Jag har kika på väldigt många sidor men jag hittade inte jobb som heter så var kan man söka egentligen när man är färdig utbildad den Det är bara 16 veckor och det är på 50% så det är inte så himla långt utbildning och mitt andra fråga Räknas det också specialist undersköterska utbildning eller inte? Tusen tack för din tid och engagemang och för svaret
    • Milla : Jag förstår inte exakt vilken utbildning du menar som är på 16 veckor på halvtid... Du har inte sänt till oss en Länk (snabblänk) till utbildningens egen webbplats, och därför kan jag inte besvara detaljerade frågor om en utbildning när jag inte vet vilken utbildning det är frågan om. De som vet mest om utbildningen är de som jobbar på/för/vid just den utbildningen. Så, du får bäst svar från de som är personal på just den utbildningen. Oavsett, så förlorar du inget på att söka utbildningsplats; det är först när du blir ANTAGEN (om du blir antagen) som du måste ta ställning till om du vill tacka Ja till erbjuden utbildningsplats. Det har många ggr förut hänt att personer funderar länge (i flera år) om de vill söka till en viss utbildning eller inte, sedan söker de men inte kommer in, och söker nästa gång och inte kommer in igen... och då kan man ju inte läsa (om man inte vinner i konkurrensen och blir Antagen); att du eller jag tycker att utbildningen "passar dig" kommer inte göra att du blir antagen. Så, två tips från mig: sök till utbildningen och se om du blir antagen + ställ frågorna till de som jobbar på den utbildningen. Du kan också, om du vill, skicka länk till utbildningens egen webbplats, så kan jag se vad det är för utbildning och kanske kan ge någon sort information om arbetsmöjligheterna efter just den utbildningen.
    • Abdul abbas : Förlåt mig det här är utbildningslänken https://www.yhutbildningar.se/skola/kompetensutvecklingsinstitutet/psykisk-ohalsa-hos-barn-och-unga-1910273
    • Milla :

      Den kurs (kort yrkeshögskola-"utbildning") väntar på beslut från Myndighet för Yrkeshögskola om den kommer få beviljad start eller inte. Besked från MYH väntas i slutet av maj 2024. Om det blir ett positivt beslut från MYH då kommer utbildningsstart/starter beslutas om och förväntad start på utbildningen är "under hösten 2024". Den utbildningen leder Inte till "titel" specialistundersköterska (den är alldeles för kort för det): omräknat till heltid skulle det vara endast 8 veckors studier, alltså kortare än två månader... och yrkeshögskoleexamen förutsätter studier på heltid på ett läsår (som minst) eller på halvtid under två läsår (som minst-kortast). Den här utbildningen/kursen, med namnet "Psykisk ohälsa hos barn och unga" är tänkt som kompetenshöjande (i första hand för de som är verksamma, alltså arbetar inom verksamheter som ligger inom samma bransch/kunskapsområde men även de som är intresserade att få in foten i den bransch eller det kunskapsområde kan också söka till den utbildningen - om den blir godkänd/beviljad av MYH vilket blir känt i slutet av maj 2024).

    • Abdul abbas : ok tack nu förstår jag
    • Abdul abbas : jag tänker bara passa på och fråga när kan jag ansöka om det isfall och var? för att det finnes inte på antagning.se
    • Milla :

      På Antagning.se finns SÖKBARA UNIVERSITETSUTBILDNINGAR, inte Yrkeshögskoleutbildningar. Yrkeshögskoleutbildningar söker man direkt hos den yrkeshögskola där man vill läsa. Men eftersom det är oklart om den utbildning du är intresserad av kommer, över huvudet taget, att erbjudas, då kan man ju inte söka den. Efter beskedet i slutet av maj 2024 kommer du kunna se på skolans egen hemsida information om den utbildningen och när och hur man ansöker. Min gissning är att ansökningsperioden skulle i så fall ligga undersommaren 2024.
      Information om den yrkeshögskola där "din utbildning" kommer - förhoppningsvis - erbjudas hösten 2024 kan du se på yhguiden.se/anordnare/kompetensutvecklingsinstitutet och på kui.se/utbildning/yh/kort/psykisk-ohalsa-hos-barn-och-unga kan du se information om just den utbildningen som du är intresserad av + du kan på skolans egen webbplats (snabblänk HÄR>> anmäla ditt intresse.

    • Abdul abbas : Och vilken har bättre jobbmöjligheter speciell pedagog eller undersköterska Vilken har bättre framtidsspecialpedagog är det speciell undersköterskan? Vilken är eftertraktet på arbetsmarknaden har väldigt bra och ljus framtid speciell pedagog eller speciell undersköterska? Tusen tack för kompletterande svaren
    • Milla :

      Specialpedagoger utbildas, i Sverige, på lärarhögskolorna; specialpedagogprogrammet är påbyggnadsutbildning för legitimerade lärare, se framtid.se/yrke/specialpedagog - varför vill du jämföra den utbildningen med utbildning till Specialistundersköterska? Utbildning till Specialistundersköterska ges inom yrkeshögskola och är påbyggnadsutbildning för undersköterskor. Att bli, i Sverige, legitimerade lärare, tar (som kortast) 3 läsår på lärarhögskolan. Utbildning till undersköterska ligger på gymnasial nivå.

    Läs alla kommentarer