Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    projektledare inom marknadsföring eller inom ngt annat kunskapsområde är, i Sverige, ett av de många de så kallade icke-reglerade yrken; att ett yrke är icke-reglerat betyder att strikta regler och krav saknas... Det blir med det upp till varje arbetsgivare att bestämma vem de anställer och de får anställa med vilken utbildning som helst.
    Då kan man fråga sig "med vilken utbildning brukar arbetsgivare anställa?" - men det är mycket svårt att svara på för att olika arbetsgivare kan tänka väldigt-väldigt olika.
    En arbetsgivare kan t.ex välja anställa någon med lång erfarenhet inom marknadsföring men som saknar utbildning i ledarskap, projektledning och dylikt ... och testa om den personen kan ändå klara av jobbet eller köpa in några korta kurser för den personen. En annan arbetsgivare kan välja att anställa någon som jobbade (tidigare) som projektledare i en annan bransch (och den personen kanske har någon "projektledarutbildning" eller saknar den helt och hållet). Som sagt, arbetsgivare får fritt anställa precis vem de vill.
    Att man tar examen från någon utbildning som har "projektledning" i utbildningens namn betyder inte per automatik att någon vill anställa den personen...
    Hur ska man i så fall tänka kring utbildning om man nu vill bli anställd som Projektledare inom marknadsföring?
    Några klara och definitiva ("rätta") svar finns tyvärr inte. Min rekommendation skulle vara att läsa så mycket inom marknadsföring och inom ledarskap, ekonomi och arbetsrätt som man bara kan och sedan söka alla de jobb man vill ha och hoppas på att få ngt jobb. Får man inte jobb som projektledare sök jobben inom marknadsföring. Efter ett antal år som "vanlig marknadsförare" så kanske någon "öppning" kommer att finnas att kunna klättra på karriärsteget mot jobbet som Projektledare eller ngn annan ledande befattning.

    Studie- och yrkesvägledare