Lores

    Jag har kämpat mycket med skolan. Allt var bra tills jag började gymnasiet. Egentligen ska jag vara i mitt sista år men jag var tvungen att starta om det första året eftersom jag hade missat mycket skoltid. Men ingenting har förändrats. Andra året, samma sak. Jag har sagt att jag känner att min personliga hälsa inte tillåter mig att fortsätta mina studier. Vi har testat olika sätt och lösningar men det har inte fungerat så mycket. Jag har funderat på att droppa ut. Jag tror att jag behöver lite tid för mig själv och fokusera på att förbättra mig själv och så småningom börja skolan igen när jag mår bättre. Jag behöver en åsikt om detta. Det skulle hjälpa mig. Tack.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det bästa rådet jag kan ge dig i den situationen som du beskriver, är att du följer de rekommendationer som läkare och psykologen ger dig. Läkare och psykologer är experter på människans hälsa, inte SYV-ar.

    Som SYV kan jag säga att de som fyllde 18 år har i Sverige inte längre ngn "skolplikt" och studierna för dem är frivilliga, oavsett hälsotillståndet och oavsett de tidigare studierna..., alltså behöver en person även om hen skulle vara vid god vigör och helt kapabel att studera, bedriva några studier efter den dagen som hen fyllde 18 år och det som är frivilligt kan man göra om man vill och har möjlighet att göra, alltså inga "måsten" här (inte från lagens sida i alla fall)... en annan fråga är dock hur man ska försörja sig, men det är, som sagt, en annan fråga.

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp!
    Hoppas du mår bättre snart!
    Vänligen
    Julia