Maria
    Jag ska skriva ett underlag till handledare på frågor som jag utgår ifrån.
    Har ni tips?
    • Julia : Vi hjäper gärna till men vi måste få veta VILKEN SORT frågor det handlar om! :)

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maria!

    Vi kan givervis försöka hjälpa till! Var god berätta vilka handledare det handlar om. Är det handledare på praktiken? PRAO för grundskoleelever?

    Eller LIA för studerande inom yrkeshögskola? eller är det gymnasieelever på yrkesprogrammen som ska ut på praktik?

    Är det frågor som handledare ska ställa till elever efter praktiken (om hur elevena upplevde praktiken)?

    Eller andra frågor, vilka?

    Om du skriver exempel på ett par frågor - då blir det lättare för mig att förstå vilken sort frågor vill du ha hjälp med.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    Hej igen! Tack för förtydligande!

    Om jag förstod det rätt, så behöver du tips på vilka frågor man kan ställa till personer som finns i "omställningen", som är arbetssökande och behöver hitta jobb eller utbildning som på sikt leder leder till jobb.

    I så fall tipsar vi om att ställa följande frågor:

    1. Har du tidigare arbetat? I vilket land? Med vad? Hur länge? och vilken utbildning du har som är relevant till det arbete du har haft?

    2. Vilka utbildningar du har som kanske inte var relevanta till det arbete som du tidigare har haft?

    3. Om du inte har arbetat förut, har du någon yrkesutbildning?

    4. Om du inte har gått i skola, har du lärt dig skriva/läsa på egen hand? Vilka språk kan du i tal och i skrift?

    5. Vilket jobb vill du helst ha? Drömjobbet för dig?

    6. Vilket jobb tror du att du kan få snarast (även om det inte är det jobbet som är ditt drömjobb)?

    7. Vilka kontakter (släkt och vänner) har du i Sverige som kan hjälpa dig att få arbete?

    8. Vad behöver du veta om den svenska arbetsmarknaden (i första hand)?

    9. Vad tror du att du gör (arbetar, studerar) om ett år, om fem år, om 10 år?

    10. Kom på en fråga som jag (som är SYV) inte ställde till dig, men som jag borde ha ställt, tycker du...

    Och här har vi tips på hemsidor med relevant information: www.framtid.se - presentationer av ca 800 yrken (och de blir ännu fler för varje vecka). Exempel: Studie- och yrkesvägledare, Lärare, Undersköterska.

    www.yhguiden.se - allt om yrkeshögskola; Exempel på YH-utbildningar: Studiehandledare på modersmål, Driftledare lantbruk, Lärling i hantverk.

    Viktigt at veta om Yrkeshögskola - man kan komma in även som obehörig, då YH kan ta in upp till 20% i varje undervisningsgrupp som inte uppfyller behörighetskraven (därför kan alla intresserade söka, även om de inte är behöriga).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Du får gärna återkomma om andra frågor dyker upp!

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    • Maria : Jag är så oerhört tacksam. )))
    • Liselotte : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Hör av dig om någon annan fråga dyker upp! :)
    • Maria : Absolut
    Maria SYV

    Jag jobbar som studie och yrkesvägledare till aktör till AF. Handledarna har begärt att få ett underlag på mina vägledningsfrågor som en grund/ konkret.

    Har ni några tips?

    • Julia : Jag ska nu utöka mitt tidigare svar till dig. :)