Firre
    Hej. Jag blev avstängd denna sommar från gymnasiet och har nu en plan att söka om och har även samlat alla skolor och vad som ska vara högst upp. Men hur funkar det? Hur ska jag söka till gymnasiet? Ska jag maila dom? Ska jag gå till grundskolan och försöka plugga upp så mycket som möjligt (vill inte sitta still i två år samt att det är min sista år som jag kan söka gymnasiet). Kan du hjälpa mig sammanfatta vad och hur man ska göra för att söka om?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Firre,
    det finns några olika saker du kan göra:
    1. om det finns ledig plats på ett program som du vill gå på gymnasiet - kanske du kan hoppa in nu på en gång;
    2. du kan söka upp uppföljningsansvariga i kommunen och få information av dem;
    3. du kan söka till nästa års antagning via SYV på din gamla grundskola eller via SYV på Introduktionsprogrammen på en gymnasieskola.
    4. du kan skriva in dig på IM, introduktionsprogrammen (även om du är behörig till Nationella gymnasieprogram) och kombinera studier med praktik eller gå på Helpraktik.

    För att ge dig ett så passande svar som möjligt ber jag dig att svara på:
    - Är du behörig till gymnasiets Nationella program?
    - Vilket gymnasieprogram gick du på och hur länge? Fick du godkända betyg i några gymnasiekurser?
    - Vilket gymnasieprogram vill du gå?
    - Har du kontakt med uppföljningsansvariga i din kommun?

    Skickar en länk till information om Introduktionsprogram /Individuellt alternativ/: http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ

    Önskar dig allt väl! Hör av dig med svar på mina frågor.

    Mvh
    Julia SYV
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Firre,
    om du vill berätta lite om varför du slutade på gymnasiet, är det mycket lättare för oss att ge dig ett svar som passar dig och leder till en bra lösning i din situation.
    Utan att veta vad som hände, kan vi bara ge ett generellt svar om olika lösningar som skulle kunna finnas då man inte går på gymnasiet idag men vill komma vidare:
    besök Arbetsförmedlingen & fråga vad de kan erbjuda dig;
    se om det finns Vägledningscentrum /eller liknande/ i din kommun - på KomVux kan de säkert ge information om vart du vänder dig;
    kurator på din gamla skola kan vara bra att prata med - hen känner situationen i kommunen (vad som finns för unga som inte går på gymnasiet).

    Vi hoppas du återkommer till oss med lite mer uppgifter, så att vi skall kunna ge dig ett bättre anpassat svar!
    Önskar dig allt väl & lycka till!
    Mikael SYV