jacob
    Jag har inte grundläggande behörighet då jag har fått för många F under gymnasiet. Dock när jag räknade ut mitt meritvärde på studeravidare.se och sökte på kurser där mitt meritvärde räckte så finns det en hel del att välja på, trots att jag inte har grundläggande behörighet. Vad betyder detta?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Jacob!
    Om du inte har Grundläggande behörighet /till högskolestudier/ - då är du inte behörig att söka till högskola/Universitet. Detta gäller oavsett hur stort Jämförelsetal du har. Även om du skulle ha A-betyg /eller MVG/ i alla kurser men saknar t.ex. godkänt betyg i en kurs i svenska - då är du inte behörig.
    Obehöriga kan söka på Reell kompetens /i fall man har lång arbetslivserfarenhet och andra meriter/. Du, som är så ung, kan inte ha lång arbetslivserfarenhet, därför måste du läsa kurser för att bli behörig.

    Om du berättar vilket år du gick ut och vad för typ av dokument du fick: Samlat betygsdokument eller ett Studieintyg (det är olika regler för dem) - kan jag bättre svara på din fråga.
    Det är möjligt att du hinner få Slutbetyg, som kommer att ge dig Grundläggande behörighet. Det är bråttom med det då den möjligheten försvinner den 30 juni 2015 och efter det är det bara Gymnasieexamen som gäller /högre krav, fler obligatoriska kurser/. Det är fördelaktigt för dig att hinna få ut Slutbetyg.
    Råder dig kontakta komvux i din hemkommun - snarast! visa upp det dokumentet du fick från gymnasiet och säg att du vill läsa till ett slutbetyg. De på komvux vet att det är bråttom om du skall hinna med det.

    Tips om Yrkeshögskoleutbildningar, som alla finns på www.yhguiden.se. Det är lägre behörighetskrav till dem för att det inte är högskola. Vet inte vilken bransch du är intresserad av men skickar här några exempel på vad som finns inom Yrkeshögskola:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/medieinstitutet/digital-content-designer
    http://www.yhguiden.se/utbildning/folkuniversitetet-lund/teknikinformator1
    http://www.yhguiden.se/utbildning/gtv-gamley/tv-produktionsspecialist1

    Du kan själv sortera ut på bransch, ort mm. på www.yhguiden.se. Det är, som sagt lägre behörighetskrav och lättare att komma in "på undantag" på en YH utbildning än på en högskoleutbildning.

    Återkom med fler uppgifter, då kan jag ge dig ett bättre svar - alt. gå till komvux i din hemkommun.
    Bästa hälsningar
    Julia SYV