Mohamad
    Jag är färdig Undersköterska och funderar på att söka till Sjuksköterska. Frågan är behöver jag läsa Naturkunskap 2 medan jag läst Undersköterska ämnen! Alltså räknas det inte undersköterska ämnen som naturkunskap 2!!
    Tack för hjälpen!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej, Mohamad Baram!
    ja, det finns Ersättningsmöjligheter - för Naturkunskap 2. Beroende på vilken typ av utbildningsdokument du har från gymnasiet och på Exakt vilka kurser du läste och fick godkända betyg i - så kan det vara så att du ej ska behöva läsa Naturkunskap 2.

    Ex. om man har examen från Vård- & omsorgsprogrammet med godkända betyg i kurserna Naturkunskap 1a1 , Hälsopedagogik, Medicin 1 & Etik och människans livsvillkor, behöver man i så fall ej skaffa sig godkänt betyg i nk2.

    Just vid ansökan till SJUKSKÖTERSKEPROGRAMMET - gäller även följande:

    Ersättningskrav för Nk B/Nk 2 till sjuksköterska

    Den som har minst betyg G på Medicinsk grundkurs och Vård och omsorgsarbete har särskild behörighet i Naturkunskap B/Nk 2 vid ansökan till sjuksköterskeutbildningen.

    Mer om ersättningsmöjligheter i olika kurser, inklusive Nk2 - var god se uhr.se/syv/svenska-meriter-i-antagningen/slutbetyg-fore-2010/sarskild-behorighet-pa-annat-satt - och uhr.se/syv/svenska-meriter-i-antagningen/slutbetyg-2010-och-framat om du har Slutbetyg (och ej Examensbevis).

    Tips: ta alla dina betyg till SYV på komvux - så kan ni gå igenom dina betyg och komma fram till om du behöver eller inte behöver läsa nk2. Det är rätt krångligt; man måste veta Exakt vilken typ av utbildningsdokument du har & om du fick det på gymnasiet eller på komvux och vilket år du fick det; sedan måste man veta exakt vilka kurser du har godkända betyg i och om de kurserna ingår i det utbildningsdokumentet eller om de ligger utanför det.
    Det kan alltså ibland vara enklare att läsa nk2 (som på komvux kan på heltid läsas på 5 veckor).

    Liselotte