Mikaela
    Jag är väldigt dålig på matte, och jag vill verkligen sluta trean med alla mina betyg för att kunna söka vidare. Jag har fått F i mattekursen och skulle vilja läsa upp det medan jag går tvåan. Jag har läst på komvuxsidan och man måste vara 20 år för att söka. Hur kan jag läsa matte vid sidan om och få betyget? Jag kan inte plugga matte av mig själv och kan därför inte göra prövning, för det skulle vara meningslöst. Tack!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, du får helt enkelt ta reda på vad din skola erbjuder för möjligheter att klara matten förutom prövningar - vissa skolor erbjuder sommarskola. Många skolor erbjuder även mattestöd - kanske du regelbundet kan gå på mattestöd för att få plugghjälp inför en prövning.

    Visst kan du komplettera på Komvux om du inte klarar matten under din gymnasietid men då måste du vänta till efter gymnasiet.

    /Lena, Syv