Lilly

    Hej, jag har precis börjat gymnasiet med inriktning djurvård. Jag har egentligen velat gå teater sedan jag gick i mellanstadiet och har alltid velat bli skådespelare. När jag skulle kolla upp gymnasium nära mig med teater linje fans det inte och jag blev väldigt upprörd eftersom det är den linjen som jag visste att jag ville gå. Under hela sommarlovet har jag sagt att det känns som att jag valt fel till personer men de sa alltid ”det kommer bli bättre” och jag försökte verkligen första veckan men vet att jag valt fel. Min pappa säger också bara att det kommer bli bättre och insisterar att jag fortsätter gå djurvård. Jag har haft det tufft i skolan förut och haft några perioder jag antingen inte gått eller blivit tvingad att gå så. Skolan har aldrig varit ett ställe jag har kunnig känna mig trygg på och är inte så sugen på att slösa bort tre år med stress för att sedan inte jobba med djur. Jag har alltid varit en person som inte har velat slösa bort tid på saker jag inte kommer ha nytta för men nu har jag absolut ingen aning hur jag ska lösa det här. Nu vet jag inte ens om jag är sugen att gå teater. Har ingen aning om vad jag vill göra med mitt liv

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag förstår att du befinner dig i en svår situation, när det känns som att du valde fel utbildning att läsa i 3 år. Jag vill börja med att skriva om att du har rätt att söka om till nästa höst - till år1 och du kommer konkurrera om plats till alla de programmen på gymnasiet till vilka du är behörig (du konkurrerar då på nytt med dina betyg från grundskolan). Så, du behöver i vilket fall inte gå 3 år på "fel utbildning".
    Men det är långt till nästa höst, så klart...
    Jag vill be dig att titta på Programplaner för ES/teater och för NB/djurvård.
    Programplan för NB kan du se här>>
    Programplan för ES kan du se här>>
    Du kommer där att se att ganska många kurser är exakt desamma. T.ex läser alla elever på alla gymnasieprogram Religionskunskap 1, Matematik 1, Svenska 1, Engelska 5 och Idrott och hälsa 1. På alla gymnasieprogram läser eleverna också samhällskunskap och historia (men man läser olika mycket inom de ämnena).
    Du skriver i din fråga om att du inte längre är säker på att du ens vill gå ES/teater. Och det är inte roligt att läsa... för att det finns inte riktigt några realistiska alternativ för en ungdom under 18 år som inte har lärt sig ngt yrke, inte har körkort och inte kan klara sig på egen hand (vad gäller boende, ekonomi och dylikt)... Med avsaknad av alternativ menar jag att det är å ena sidan tillåtet att jobba - i Sverige - från det man fyllt 13 år men, å andra sidan, så är det extremt svårt (ofta även omöjligt) att få jobb när man är väldigt ung. Om du inte går på gymnasiet, vad ska du göra i stället?
    När du går i skolan, så lär du dig "någonting", förhoppningsvis. Du har också social gemenskap (träning i gruppdynamik och konflikthantering). Du kan också vässa din Studieteknik inför framtida studier.
    Jag tycker därför att du bör gå i skolan och göra ditt bästa i att lära dig "saker". Att inte vilja jobba med djur är helt OK, men du lär dig väldigt mycket annat också ... och djurs hälsa är många gånger inte så olikt människors hälsa... så mycket inom djurvård kan man även använda sig av i andra branscher, t.ex i hälsovården. I alla studier ingår det att ta ansvar, planera, orka gå upp på morgonen och komma i tid till skolan, lära sig skapa relationer i klassen och mot personal på skolan... det är alltså väldigt mycket annat man tränar på när man går i skola, än just ämneskunskaperna.
    Sedan tillkommer det även den ekonomiska aspekten... om du inte går i skolan, får inte dina vårdnadshavare Studiehjälpen från CSN och du mister också gratis skollunch och rätt till gratis åkkort (busskort för att komma till skolan och hem igen).
    När du fyller 18 år (även om du då inte uppnår gymnasiekompetens) blir det lättare att få jobb och du blir då också gammal nog för att läsa på en folkhögskola i stället för gymnasiet. Om studieformen Folkhögskola kan du läsa på framtid.se/studier/folkhogskola

    Försök planera för att ta korkort, om möjlighet finns - detta för att det är inom väldigt många yrken lättare att få jobb om man har körkort (klass B, för personbil - som lägst) och kan man köra truck, lastbil och/eller buss, så är man "guld värd", kan man säga. Det är dyrt att ta körkort, men vissa delar är gratis, t.ex kan du börja med att lära dig alla vägmärken (vilket man, bland annat, behöver för att klara teoriprovet).
    Jag vet inte om någonting i mitt svar blir till hjälp för dig, men jag hoppas att det blir så, alltså att du kan använda dig av ngt tips eller tankegång som jag har skrivit i det här svaret!
    Du får gärna återkomma och berätta hur det går och vad som händer.

    Studie- och yrkesvägledare