erik
    Hej jag går första året på gymnasiet och ska bli fordonsmekaniker.

    Jag hatar idrott, verkligen hatar. Är de ämnet viktigt för mitt yrke? alltså kan/kommer arbetsgivaren haka upp sig på att jag inte har betyg i det ämnet? jag mår verkligen dåligt av att veta att jag har idrott imorgon.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, så är det ibland - vissa ämnen i skolan gillar man och vissa gillar man inte. Och såklart är det jobbigt att känna så som du gör inför ett skolämne! Jag skulle dock säga att ämnet idrott är viktigt för en hantverkare som bör bygga upp muskler och hålla kroppen smidig med tanke på det kroppsyrke det är. Så på det viset kan jag tycka att idrott är viktig för dig.

    Eftersom Idrott är ett gymnasiegemensamt ämne (kärnämne) så är det en obligatorisk kurs som inte går att ta bort.. Jag tycker du ska prata med din lärare och göra upp en plan hur han/hon kan hjälpa dig och komma över din avsky för idrott - som jag gissar inte är ny. Gymnasiet är ju en nystart för många och kanske ni kan komma överens om ett sätt som gör att du klarar av idrottskursen på ett bra sätt. /Lena, Syv