Yad
    Hej, jag har många frågor som jag behöver VERKLIGEN svar på.

    Så hej, jag har gått i skolan i Sverige från första klass till slutet av 7an. Jag har klarat 8an och 9an i Norge och just nu vill jag komma tillbaka och gå i gymnasiet i Sverige. Jag har inte så dåliga betyg, jag har inga F och bara 1 E (matte). Men eftersom jag inte har fått betyg på Svenskan och att Sverige och Norge inte ger betyg i samma ämnen (får betyg i 13 ämnen i Norge, räknar med muntlig engelska och norska. De har en väldigt komplicerat system), behöver jag inte gå om ett år på grund av det eller kan jag komma in på ett gymnasium direkt?

    ​Jag har också hört att det finns en linje där jag kan gå 1 år för att nå upp till det jag behöver och efter det kan jag direkt gå till år 2. Skulle verkligen uppskatta om någon kunde berätta lite mer om denna linjen åt mig.

    ​Skolan i Sverige har precis slutat och om jag söker nu, kommer jag kunna komma in på ett gymnasium efter sommarlovet eller måste jag vänta ett helt år?

    ​Och jag vill bli pilot och undrade vilken linje ni skulle rekommendera att jag skulle gå på.
    ​Jag behöver dessa följande för att bli pilot:

    Svenska 1
    Matematik 2b
    Engelska 6
    Fysik 1a

    Jag tänkte på naturvetenskap eller teknikprogrammet, men många säger att det är svårt och att de är bra för såna som gillar matte. Jag har bara E i matte och har LITE erfarenhet inom programmering och gillar det lite, då kanske teknikprogrammet skulle vara något för mig? Jag är inte sån som gillar att läsa böcker mycket. Vad tycker ni?

    ​Jag kan berätta och förklara mer om betygssystemet/skolsystemet i Norge om det behövs.
    ​Skulle verkligen uppskatta om någon har svar på frågorna.

    ​Mvh Yad

    1 Svar

    Margareth SYV
    Hej Yad!

    Jag måste erkänna att jag har inte en aning hur det Norska skolsystemet fungerar.
    Vart i Sverige skall du flytta och bo? Tag kontakt med gymnasieantagningen där du skall bo för hjälp med din ansökan och att de tittar på dina betyg. Du hittar i regel gymnasieantagningen på kommunernas hemsida under fliken Barn- och utbildning.

    På den här sidan hittar du bra information om vad som gäller för att söka till gymnasiet i Sverige. Just nu har ansökningstiden gått ut men om du fortfarande inte har sökt så kan du göra en efteranmälan.
    http://www.utbildningsinfo.se/gymnasieskola/sa-har-fungerar-gymnasieskolan/antagningsregler-och-meritvarde-gymnasieskolan-1.708

    Om du inte har tillräckligt med betyg kan du läsa något av gymnasieskolans Introduktionsprogram - se vidare här http://www.utbildningsinfo.se/gymnasieskola/gymnasieskolans-program/introduktionsprogram-1.1403
    Jag tror att du menar preparandår - efter ett år söker du om till nationellt program och börjar då i årskurs 1 på gymnasiet.

    Beträffande vilket program som du skall välja så måste du själv ta ställning till det. Båda programmen som du hänvisar till fungerar för pilotutbildningen. Tips. skriv gärna ut från ovanstående hemsida, programstrukturerna från båda programmen och lägg dem bredvid varandra och jämför vilka kurser de innehåller. Du kan även läsa andra program men behöver då läsa till kurser för att bli behörig till pilotutbildningen.

    Hälsningar

    Margareth