Nathan
    Vad ska jag göra? Jag ville börja på Lundellska, men det har vissat sig att jag inte kom in, jag kom in på en annan gymnasiet som jag inte alls känner till. Jag kom inte in på mina första 3 val, jag ville komma in på någon av de, men nu vet jag inte alls vad jag ska göra.

    Jag har gjort om min ansökan men, jag vet fortfrande inte, jag är rädd att jag kommer börja på en gymnasiet som jag inte alls känner till. Hjälp mig snälla ni...
    Vad ska jag göra?

    1 Svar

    Hej Nathan,

    Vad tråkigt att du blev antagen till en skola som du inte vill börja på.
    Vad bra att du har gjort om din ansökan. Det kan också vara viktigt att du trots det tackar ja till den plats som du har blivit erbjuden för att inte riskera att bli utan. Därefter gör ett sent ändringsval och rangordnar skolorna du hellre vill gå på ovanför den skolan/progammet som du blev antagen på.
    Om just skolan är det som är viktigt för dig kan du tänka på att lägga till flera program och olika inriktningar på den skolan som du vill börja på.

    Angående att börja på en skola som du inte känner till kan vara svårt, dels då du inte vet om skolan möter dina förväntningar eller vad du tycker är viktigt att en skola ska erbjuda. Om du känner elever som tidigare gått på skolan eller går där kan du höra med eleverna, vad tycker dem? Annars kan du försöka läsa på skolans hemsida eller kontakta skolan nu på sommaren. Ibland finns det möjlghet att få besöka skolan även om det är sommarlov. Då kanske det kan kännas lite bättre för dig.

    Först bör du fundera på vilket program som intresserar dig vilka intressen har du. Därefter se vilka skolor som kan erbjuda det programmet, kanske någon skola i närheten av dig har lediga platser?

    Lycka till!

    Hälsningar
    Melina SYV

    • : Åh vad frustrerande, har haft en riktig otur med gymnasievalen. Först höjdes mitt favorit gymnasiets antagningspoäng 25 poäng detta året
    • : vilket gör att det inte räckte med 5 poäng, och nu så kanske jag inte ens kommer in i ett gymnasium med 60 poängs mindre gymnasium. Jag tycker att det är konstigt att man kan svara och jag citerar "Du har tackat nej till din antagningsplats men du står kvar som reserv till högrehandsval." Jag tyckte det vart irrationellt att detta fjärde alternativ vart tillgängligt och ej komma in i andra gymnasieval. Det är liksom som att säga "Jag vill ha det bästa gymnasiet eller inget gymnasium alls" vilket låter väldigt knäppt och ologiskt. men aja tack så himla mycket för att ni tog er tid och hjälpa mig!
    • : Hej igen,
    • : Ja det kan verka lite ologiskt men det är för att rangordningen är så viktig från början, vilken skola du helst vill komma in på överst osv. Hoppas det går bra för dig ändå! /Melina SYV
    Läs alla kommentarer