NadiaMedStress

    Hej, jag är väldigt säker på att jag inte kommer att kunna ta gymnasieexamen då jag har F i fyra ämnen och även riskerar att inte få godkänt i mitt gymnasiearbete. Kommer jag behöva gå om ett år på grund av det här eller kommer jag ändå klara mig så länge jag får godkänt på mitt gymnasiearbete? Jag går tredje året på natur sam och har godkänt i alla stjärnämnet, däremot så har jag många svårigheter med resterande ämnen och som resultat så har jag fått F i:

    - Biologi 2

    - Samhällskunskap 2

    - Politik och hållbar utveckling

    - Naturvetenskaplig specialisering

    Jag gillar inte naturlinjen eller ämnena där alls. Jag vill gärna kunna arbeta och studera i en annan riktning så snart som möjligt, så helst efter studenten kommande sommaren. Jag uppskattar alla tips och råd jag får, tack så mycket i förhand för hjälpen!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    HEJ,
    med så många poäng F (som du uppger i din fråga) kommer du inte uppnå kraven för examensbevis. Du går ( i så fall ) ut gymnasiet med ett Studiebevis. Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier men det kanske blir möjligt att komma in på en annan utbildning t.ex inom yrkeshögskola.
    Eftergymnasiala utbildningar finns i olika skolformer, t.ex kan man inom folkhögskola utbilda sig till Fritidsledare. Inom yrkeshögskola finns väldigt många olika utbildningar, som du gärna får kika på och du får gärna söka många av dem under våren - till start hösten 2024. Det finns ingen begränsning i hur många yrkeshögskoleutbildningar man får söka till och man kan bli antagen till flera samtidigt och i så fall välja sedan vilken man tackar Ja till.
    Information/presentationer av tusentals yrken kan du se på www.framtid.se t.ex framtid.se/yrke/fritidsledare
    Du kan också söka jobb. Det kanske inte är så lätt att få ett jobb om man inte kan något specifikt yrke, men se många exempel på vilka jobb man kan få med "gymnasiekompetens": gå in på framtid.se/yrke/gymnasiekompetensyrken
    "Gymnasiekompetens" behöver inte per automatik betyda Examensbevis från gymnasiet eller från komvux. Men du får gärna också (samtidigt som du söker jobb och söker till flera utbildningar inom t.ex yrkeshögskola) också göra planering mot examensbevis från komvux. Det gör du med SYV-en på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, kontakta komvux i din kommun för mer information. Allmän information om studieformen Komvux finns på framtid.se/studier/komvux
    I examensbevis från komvux behöver du inte ha de kurser i vilka du nu har F-betygen. Det är, på komvux, friare, vilka kurser som får ingå i examensbeviset.
    Titta gärna på några exempel på utbud av utbildning inom yrkeshögskola, snabblänkarna nedan:
    utbildning/berghs-school-of-communication/digital-creative-digital-strategist
    utbildning/heta-utbildningar-yrkeshogskola/stadsodlare
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/account-manager-hallbar-forsaljning
    utbildning/campus-vimmerby/koncept-utvecklare-event
    utbildning/tec-travel-educational-center/trac-turism-och-resekonsult
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/teknikinformatör
    utbildning/affarshogskolan/digital-marknadskommunikatör

    Studie- och yrkesvägledare