Natalia

    Hej! Just nu går jag första året i frisör på gymnasiet, men jag har ångrat mig och tappat helt intresset för frisör. Jag vill byta gymnasium men kan inte göra det förens vår terminen är slut. Jag har tänk att ansöka till NTI, då Estetiska programmet, Estetik & media. Och jag vet inte helt hur mina betyg ser ut just nu och hur de kommer se ut när denna terminen är slut. Jag är väldigt stolt över mina betyg/meritpoäng som jag fick från högstadiet, men inte så säker på de jag kommer få när denna terminen är slut. Jag undrar vilka betyg/meritpoäng de kommer använda när jag ska ansöka till NTI nu under våren. Kommer jag ansöka och eventuellt komma in på NTI med mina högstadium betyg/meritpoäng eller de betyg/meritpoäng jag kommer få till våren från frisör linjen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    du kommer konkurrera om utbildningsplats till årskurs 1 på gymnasiet med de betygen som finns i ditt Slutbetyg från grundskolan. Gymnasieantagningskansliet kommer använda sig av samma "siffra" (som kan kallas för meritvärde eller jämförelsetal eller betygspoängen) med vilken du konkurrerande om gymnasieplats till höstterminen 2023.

    Studie- och yrkesvägledare