vide
    Hej! Jag sökte in till arkitekt i Umeå nu i höstas i antagningsgruppen med gymnasiebetyg och fick beskedet att jag är 30 reserv. Mina betyg är 21,0. Nu funderar jag på olika alternativ inför nästa år. Jag skulle kunna plugga till högskoleprovet men då känns det bortkastat att jag satsade så mycket på gymnasiet. Jag tänkte fråga om det är smart att läsa till matte D så att jag får ytterligare 0,5 i meritpoäng eftersom det endast krävs C för utbildningen. Och plugga upp några betyg? I år krävdes det 21,9 för gymnasiebetyg med komplettering. Tror du att det är ett bra sätt att förhoppningsvis komma in nästa år?
    • Ludmila : Hej, Vide! Det är inte bortkastat att du satsade mycket på gymnasiet, om du skall göra högskoleprovet. Du har skaffat dig många värdefulla kunskaper på gymnasiet, som även visar sig i resultatet av Högskoleprovet. Önskar dig lycka till!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om du inte redan har 2,5 meritpoäng som är max meritpoäng så kan det vara smart att läsa mer matte eftersom du ligger så nära antagningsgränsen. Högskoleprovet ökar även det dina chanser eftersom du hamnar i en ytterligare urvalsgrupp så det förlorar man aldrig något på att göra. /Lena, Syv