Hej Amira!
    Man brukar inte beräkna snittbetyget efter år 1 eller 2 på gymnasiet, för att man kan inte göra någonting med den siffran (den går inte att använda till någonting...). Det är med MERITVÄRDET som man konkurrerar om plats på en högskoleutbildning och Meritvärde är summan av snittbetyget (som heter jämförelsetal) + ev.meritpoäng. Genom att ha några eller helst maximalt antal meritpoäng, höjer man sitt meritvärde ganska mycket (max med + 2,5). Har man inga meritpoäng, blir jämförelsetalet (snittbetyget från alla 3 år på gymnasiet) = meritvärde.
    Och det är med just Meritvärdet som man i betygsgrupper konkurrerar om en högskoleplats på de svenska lärosäten. Men man kan också komma in i HP-urvalet (resultat från högskoleprovet); och här räcker det att vara behörig med högt resultat på högskoleprovet (då kan man komma in med mycket låga betyg, lågt meritvärde).
    Och om man söker jobb direkt efter gymnasiet eller söker till en yrkeshögskoleutbildning, då brukar inte snittbetyget spela så stor roll (många ggr spelar i så fall snittbetyget ingen roll, över huvudet taget). Arbetsgivare brukar inte titta på snittbetyget, utan det är att man har Examensbevis från gymnasiet (eller många ggr att man "gått på gymnasiet i 3 år och har många godkända betyg") som spelar roll.
    Så, svar på frågan om det är "bra" att ha ett visst snittbetyg kan jag tyvärr inte ge. Beror på vad dina planer efter gymnasiet är. Och så kan ditt snitt förändras mycket under de 2 återstående gymnasieår.
    Mina råd är att du gör ditt bästa i varje kurs du läser och om du siktar på en högskoleutbildning gör också högskoleprovet! Lycka till med dina studier!

    • amira : Okej tack
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!