Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    det är för tidigt att räkna ut ditt meritvärde för att även kurserna från årskurs 3 på gymnasiet kommer att räknas in (förutom betyget i gymnasiearbete, men du måste få E i gymnasiearbete för att uppfylla kraven för examensbevis). Det är ganska lätt att missa uppfylla kraven för examensbevis från gymnasiet (t.ex "räcker det att" få F i gymnasiearbete eller i svenska 3 eller i engelska 6... så får eleven i så fall endast ett studiebevis som inte ger grundläggande behörighet till högskolestudier, och då spelar det ingen roll hur höga eller låga betyg man har för att man kommer inte kunna konkurrera om plats på universitets- eller högskoleutbildning).

    Jag vill råda dig att under årskurs 3 försöka få så höga betyg som möjligt + att även försöka läsa kurser som ger Meritpoäng, läsa gärna information på gymnasieGuiden.se/meritpoäng

    Om eleven får studiebevis kan hen komplettera upp till examensbevis på komvux. I komvux-examen får inte kursen Idrott-och-hälsa1 ingå, så du kommer i så fall "förlora" det betyget. Och om det betyget räknas in eller inte + om du ska komplettera och prövas i BII (kompletteringsgruppen) eller blir behörig direkt på gymnasiet och prövas i BI (direktgruppen).
    ********
    Vi kan dock "leka med tanken" att du går ut gymnasiet med meritvärde på 12.21. Men man måste också tänka på vilken särskild behörighet som utbildningarna kräver... Är man inte behörig, då prövas man inte till högskoleutbildning även om hen har mycket höga betyg. Exempel: inför utbildning till ämneslärare i samhällskunskap krävs bl.a godkänt betyg i samhällskunskap 2. En elev som har alla A-betyg men som saknar godkänt betyg i samhällskunskap 2 kommer inte kunna antas till utbildningen  till ämneslärare i samhällskunskap för att hen är obehörig. Högskole-universitetsutbildningar i Sverige kan inte ta in obehöriga. Men yrkeshögskola kan ta in även obehöriga. Jag tycker du kan kika på www.yhguiden.se och se om du hittar några intressanta utbildningar; vad gäller hur höga betyg som krävs för att komma in på en Yrkeshögskoleutbildning, så är det så att betygen spelar viss, men inte avgörande roll för att yrkeshögkolorna tar in i mångt på "andra meriter" som resultat från tester och intervjuer, personligt blev där man motiverar varför man söker + arbetslivserfarenhet.
    Ett direkt svar på din fråga om vilka högskoleutbildningar i Sverige brukar ha låga antagningsgränser, så är det tyvärr vissa av lärarprogrammen som man måste nämna. För övrigt, så är det omöjligt att veta hur antagningsgränserna förändras i framtiden. Vet du att du vill läsa på just högskolenivå och känner till att du kommer förmodligen ha ganska lågt meritvärde - gör högskoleprovet, är mitt råd.

    Studie- och yrkesvägledare