Liza
    Hej!
    Jag är så djup deprimerad över att jag inte vet vad jag ska bli, vad jag ska studera..

    Jag har arbetet ganska mycket med olika arbetsuppgifter men fortfarande inte vet jag bli.

    Vilka utbildningar som finns och skulle passa mig.
    Jag vill helst studera ett praktisk utbildning. Jag har många ämne från gymnasium som jag måste komplettera.

    Jag uppskattar all hjälp jag kan få.
    Tusen tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Liza!

    Eftersom du vill gå en praktisk utbildning och inte har alla kurser godkända från gymnasiet, kanske en yrkeshögskoleutbildning skulle vara svar på din fråga. Hela utbudet finns på www.yhguiden.se

    och jag föreslår att du nu på en gång går in på sidan där och försöker hitta några intressanta för dig utbildningar. Varför så bråttom?

    Jo, för att många (inte alla) YH har sista ansökningsdatum 1 maj. Trots att du inte har alla kurser godkända från gymnasiet, kan du bli antagen till en yrkeshögskoleutbildning. Det är bra att du har arbetslivserfarenhet för att det är ett ganska vanligt förkunskapskrav inför en YH att man har arbetat: allt från 6 månader till flera år. Du kan söka många olika YH samtidigt - för att du söker till skolan direkt och du kan få plats på flera YH och välja sen vilken du vill gå.

    Det har t o m funnits exempel på när folk läste 2 olika YH samtidigt - t.ex. en av dem på heltid och en annan på halvtid/distans.

    En annan sak som jag tänker på: om du fortfarande har en chans att kunna få ett Slutbetyg från gymnasiet? Just SLUTBETYG och inte Gymnasieexamen, som egentligen är standard sedan några år tillbaka.

    På undantag kan man få Slutbetyg t o m 1 juli 2015 men sedan är det enbart Gymnasieexamen som gäller för att få "fullständig gymnasiekompetens" och med det Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Jag tycker därför att det är en bra idé att du tar med dig de betyg du har från gymnasiet och går till Komvux i din kommun snarast möjligt med frågan om du kan hinna läsa tillräckligt många kurser eller göra prövningar - så att du kan hinna få ett Slutbetyg? Gymnasieexamen ställer högre krav med flera poäng och flera obligatoriska kurser.

    Till Yrkeshögskoleutbildning kan du ev. bli antagen även utan fullständig gymnasiekompetens. Det kan inte garanteras men jag tycker du kan söka - i fall du hittar någon eller några intressanta för dig YH.

    Du får gärna återkomma om något är oklart.
    Önskar dig stort Lycka till!

    Milla
    Studie- och yrkesvägledare