ingenanning

    Hej! Snart har jag gått mitt första år i gymnasiet. Jag studera Barn och Fritid och för mig är det helt okej. Sen kändes jag att jag inte trivs program och tänkte där här är fel. Jag hade ett möte med min mentor och syven och har lämnat skolan innan påsklovet. Jag har blivit uttskriven och bestämt att jag ska byta kurs. Men jag har ändra mitt beslut att jag vill fortsätta där jag var och var kvar i skolan. Jag har pratat med min mentor och sägs att jag vill vara kvar i skolan och fortsätta där men jag fick höra att rektorn säger nej att jag kan inte komma tillbaka eftersom att jag blev utskriven och ska söka ny skola. Jag har inte pratat med rektorn om mitt dålig beslut vad jag gjorde. Jag gjorde väl misstag. Jag hade ett möte SYven och berättat att jag vill fortsätta där vad jag gillar. Jag hade inga problem med skolan eller APL plasten. Jag gjorde bra och haft roligt där. .Jag vet inte vad jag ska göra. Allt vad jag gjorde är helt dumt av mig. Jag tänkte från början att jag vill byta men jag har ändrat med att jag vill stanna kvar. Det är svårt att välj. Jag valde att byta men jag har tänkt fel. Jag vill stanna men det ät försent. Vad ska jag göra nu? Min mentor jag frågat mig att om jag vill komma tillbaka och jag skulle ha sagt jag men jag har tackat nej. Finns det ny chans att säga till SYVen eller rektorn att jag vill stanna och fortsätta där jag gillar utbildning och säga att jag gjode en dåligt beslut och misstag? Jag har blev utskriven från gymnasiet. Men kan man bli inskriven om man vill komma tillbaka till gymnasiet? Kan man få en chans att komma tillbaka till skola för att jag har missat någon i aämnen?

    Tack!

    P.S: Jag bor i Umeå

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det ingår tyvärr inte i dina rättigheter att bara ta och komma tillbaka till din "gamla" gymnasieskola. Om rektorn säger Nej då är det tyvärr det som gäller. Du kan få det bekräftat av skolverket (du kan om du vill ringa till skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-52733200). Men din skola kan ta tillbaka dig (om huvudman, i praktiken - rektorn) fattar det beslutet. Du skriver att rektorn sa Nej. Du kan givetvis fråga ännu en eller flera gånger om det men rektorns beslut i detta fallet kommer att gälla.
    Du kan söka till samma eller till en annan gymnasieskola, till samma program eller till ett annat program. Du kan också söka till allmänna kurser på folkhögskolorna (vilken folkhögskola som helst i hela Sverige); folkhögskolorna utanför stora städer brukar erbjuda studerandeboende/internat.
    Missa inte söka till gymnasiet (om du vill läsa på gymnasiet, alltså) innan sista dagen i omvalet. Om du inte söker till nästa höst (under omvalsperioden) eller söker men inte kommer in, kan gymnasieantagningen placera dig på "någon" gymnasial utbildning (där det kommer finnas ledig plats).
    Du kan söka till gymnasiet och samtidigt till flera olika folkhögskolor.
    Ungdomar som är folkbokförda i Umeå söker till gymnasiet via Gymnasieantagningen för Västerbottens län; Kontaktuppgifter: Epost: [email protected] och Tel: 0933-140 00. Missa inte sista dagen i Omvalet i Västerbottens län - den 2 maj 2023. Men du behöver ta kontakt med gymnasieantagningen snarast för att hinna få inloggningsuppgifter till hemsidan för gymnasieval och sedan också göra ansökan helst snarast men senast den 2 maj 2023. Det finns inga nackdelar för dig i att göra ansökan till gymnasiet till hösten, bland annat för att det går alltid tacka Nej till erbjuden studieplats. Att du inte söker till hösten ökar inte dina chanser att komma (nu) tillbaka till din gymnasieskola; det är 2 skilda "saker", så mitt råd är att du gör ansökan. Till vilka gymnasieskolor och vilka program du kan söka? Teoretiskt sett kan du söka till alla gymnasieskolor i hela Sverige, men då måste du tänka på var du ska bo om du kommer in på en skola utanför pendlingsavstånd från din nuvarande bostad.
    I Umeå finns följande gymnasieskolor: se listan på gymnasieGuiden.se/Umeå men BF finns endast på tre skolor: de här skolorna: var god se gymnasieguiden.se/gymnasium?Umeå-BF
    Yrkesgymnasiet i Umeå har öppet hus den 27 april och du får gärna besöka skolan på öppet hus.

    Vad gäller komvux, så ska du kunna börja läsa där tidigast från 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år. Så ser reglerna ut. Men utbildningsförvaltningen kan köpa plats för dig på komvux (om de ansvariga fattar beslut om det) även när du är yngre. Du kan därför vända dig till utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd och fråga om det + om vilka andra möjligheter som utbildningsförvaltningen ser för dig i din nuvarande situation.

    Jag vill också tipsa dig om att ta kontakt med KAA-ansvariga i din kommun. KAA står för kommunalt aktivitetsansvar som omfattar ungdomar mellan 16 och 20 år som inte går i någon skola och inte jobbar. Information om KAA i Umeå finns att ta del av på umea.se/KAA - kontaktuppgifter: telefonnummer 090-16 41 00 (receptionen); E-post: [email protected]
    Besöksadress:Arbetsmarknads- och integrationsavdelningen, Sveagatan 8.

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig. Vi håller tummarna!

    Studie- och yrkesvägledare
    • ingenanning : Hej! Vad menar du att min skolan kan ta tillbaka mig fast jag är utskriven från gymnasiet? Kan man göra det? Jag gick på KAA-ansvariga igår och berättat för SYVen att jag trivs mycket bra i kursen och har ändrat mig att jag vill fortsätta där jag var men jag fick veta att rektorn sa nej att jag kan inte återvända. Det är bara de programmet som jag trivs bra med. Om jag ska börja ny skola, kommer jag börja om i 1:an. Jag har ångrat mitt dåligt beslut. Vad menar du att min skolan kan ta tillbaka mig efter jag har lämnat skolan för att jag blev utskriven? Kan man blir inskriven om man vill komma tillbaka till gymnasiet?
    • Milla : Om rektorn säger nej då kommer du inte bli inskriven igen. Det är rektorns beslut som gäller i detta fallet. Du kan ringa och fråga Skolverket- 08-52733200
    • ingenanning : Vad är det med Skolverket att göra?
    • Milla : Skolverket har jurister som är experter i skoljuridiska frågor och kan svara angående vilka rättigheter du har som en f d elev.
    Läs alla kommentarer