abdisamed Hassan
    jag vill bli internationellt speditör och går på ekonomi programmet?
    hur ska jag göra det?
    måste jag läsa på komvux då om jag har ämne kavar att läsa för att bli behörighet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hejsan,
    för den här utbildningen (är det rätt utbildning?) http://www.yhguiden.se/utbildning/sigtuna-kommun/internationell-speditor1
    krävs det, förutom grundläggande behörighet, äve Särskilda förkunskaper:
    - Minst betyget E (godkänt) i svenska/svenska som andraspråk 1, Matematik 2 och Engelska 5;
    - Minst betyg E (godkänt) i inköp1 samt logistik 1 och 2
    från gymnasieskolans handelsprogrammet.
    - De särskilda förkunskaperna kan bytas ut mot längre yrkeserfarenhet (minst 2
    år) inom logistik/speditörs området.

    Jag gissar på att det är Inköp och Logistik kurserna som du inte läser på gymnasiet och frågar om du kan läsa på KomVux och svar på den frågan är: troligtvis inte. Det är inte troligt att KomVux kan erbjuda de kurserna.
    Jag vet inte om Handel/Administration programmet finns på den skolan du går nu.
    Om det programmet finns, kanske kan du välja att läsa Inköp och Logistikkurserna inom Individuellt val.
    Om inte det går, har du en chans att göra Särskild prövning på Prövningsenheten /det är självstudier med handledarhjälp/ - kostnad á 500 kr. per kurs kan förekomma.
    Ett annat sätt att uppnå behörighet är att skaffa sig arbetslivserfarenhet på området. Sök sommarjobb inom rätt bransch. Besök Arbetsförmedlingen och be om hjälp med att söka jobb. Det kan du göra redan nu, trots att du studerar på gymnasiet. Sommarjobb kan man börja söka redan i november.

    Mvh
    Mikael SYV