Vuxen

    Hej Jag är grundlärare f-3 och vill läsa en master/vidareutbilda mig, men jag är mer sugen på socionom/något med inriktning att arbeta med barn som har det svårt. Tips? på utbildning? vad jag kan göra? vill helst inte behöva läsa 3 år till på högskolan till socionom.??

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sabina!
    du skriver om att du vill jobba med barn "som har det svårt". Barnen kan ha de svårt på olika sätt. T.ex om barnen har svårt att lära sig läsa, skriva och räkna och då behöver kanske hjälp av en speciallärare eller en specialpedagog. Fundera på om du vill vidareutbilda dig till en speciallärare eller en specialpedagog. Fråga också gärna en studievägledare på den institutionen där du läste din lärarutbildning. Hen bör känna till vilka fortsättnings-/fortbildningsmöjljigheter som finns med den grundutbildning du har.
    Titta också gärna på "yrke"/familjehemsförälder - fundera på om du vill bli en sådan familj där barnen kan placeras som behöver en trygg plats att kalla för sitt hem. Det finns också möjlighet att bli en kontaktperson för barn eller barnfamiljer.

    Du får också gärna hitta några personer som idag jobbar med det som du vill jobba med i framtiden och fråga vilken utbildning de har.
    Se annars utbud av kurser och program på lärosätenas gemensam webbplats Studera.nu (vilka utbildningar som blir sökbara till HT23 kan man i sin helhet se från 15 mars 2023).