Caroline

    Hej ! Jag ska börja tvåan snart men jag tycker att mitt program är så förvirrande samtidigt så trivs jag inte i skolan. Jag vill byta från IB till ekonomi, jag har läst historia 1b, engelska 5, svenska 1, matte 1c och 2c, idrott 1 och moderna språk i ettan. Är det möjligt för mig att byta nu, kommer jag går om ettan eftersom jag har inte läst alla kurser ?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej! Du är beroende av Ledig plats ( om den finns på ekonomiprogrammet inom pendlingsavstånd från där du bor.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Caroline,

    det Anna svarade stämmer, men det räcker inte att ledig plats finns - rektor kan ändå vägra ta in i år2.
    I år1 borde du kunna komma in, om ledig plats finns.
    Hur det ligger till med platserna - borde antagningskansliet i din del av Sverige veta.
    Du kan givetvis också vända dig direkt till de gymnasieskolorna där ekonomiprogrammet ges.
    Det kan dock vara lättare för dig att komma in på Samhällsvet. eller Naturvet.programmet, därför att kurser man läser på pre-IB är från SA och NA.

    Uppgifter om svenska gymnasieskolorna med info om utbud och kontaktuppgifter - går att hitta på www.gymnasieguiden.se - man kan sortera på län/kommun och program/inriktning.

    Ex. om man vill hitta gymnasieskolorna i Göteborg som erbjuder ekonomiprogrammet så får man fram listan - bestående av ca 25 skolor.

    • : Tack för svaret ! :)
    • Anna : Vi på fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp !