Evelina

    Hej! Jag är lite kluven och vet inte riktigt hur jag ska göra med min högskoleutbildning. Det är nämligen så att jag vill bli lärare i framtiden för att ha ett "ordentligt" jobb men skulle också vilja gå hippologutbildningen här på Wången och jag har inte riktigt vetat hur jag ska göra. Om jag ska gå hippologutbildningen först och sedan lärarutbildning, eller tvärtom. Men nu har jag hört att man kan göra en slags Masterexamen, ex. Att jag går hippologutbildningen och sedan tar en Masterexamen inom lärare? Hur går de till? Hur funkar Masterexamen och stämmer det att den går fortare att göra? Jag vill verkligen göra båda utbildningarna men vet inte hur jag ska gå till väga, sedan förstår jag att jag måste göra ett val själv, men tänkte att jag kunde få lite hjälp på vägen! Mvh Evelina

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Utbildningsutbud förändras och kan förändras ganska mycket från en termin till nästa. Söker du läsa på eftergymnasial nivå till hösten 2019 eller senare?

    Är det /yrkeslärare du vill bli eller ridlärare

    eller en annan sort lärare, t.ex gymnasielärare i matematik och naturkunskap?

    Om du skaffar dig tillräckligt antal högskolepoäng inom de ämnen som du sedan vill undervisa i, kan möjlighet finnas att komma in på KPU, kompletterande pedagogisk utbildning som är ett program på Avancerad nivå på tre terminer på heltid (90högskolepoäng) för att få bli behörig lärare. Var KPU ges och med vilka inriktningar, ändras. Går inte på förhand ge några garantier att ”rätt kpu” kommer att finnas att söka just när du behöver söka den.

    Du kan också göra så här: sök både till hippolog utb. Och till lärarprogrammet Samtidigt; och Om du kommer på båda, kan du välja sen, men om du endast kommer på en av utbildningarna - då läser du den utb först och ser sen vilka andra möjligheter som dyker upp i framtiden ...

    Skicka gärna länk till den hippolog-utbildningens beskrivning (som du är intresserad av), så får jag se vad för utb det är & kan då, förhoppningsvis, ge bättre svar.

    I vilket fall vill jag råda dig kika på yrkesbeskrivningar på www.framtid.se ex. https://www.framtid.se/yrke/hippolog

    • :

      Hej! Tack för svar! Jag har ett år kvar, så jag kommer söka till hösten 2020 och tanken är att jag vill bli grundskollärare och skulle sedan kanske vilja plugga mig uppåt mot högstadielärare och kanske gymnasielärare där jag riktar in mig på Historia eller samhälle. Länken till hippologutbildningen jag skulle vilja gå kommer här: https://wangen.se/utbildning/hippologprogrammet/

      Tack på förhand!

    • Milla : Som lärarutbildningar inom grund- och gymnasieskola är organiserade idag så är det Olika utbildningar man går om man vill bli lärare på mellanstadiet, högstadiet eller gymnasiet. Men gymnasielärare är också behörig i samma ämnen på högstadiet; och Högstadielärare är behörig i samma ämnen på mellanstadiet... "Hästkunskap"/hippologi undervisas det inte i - inom grundskola; utan endast på Naturbruksprogrammet på gymnasiet och det är Yrkeslärare som är behöriga att undervisa på NB. Sök utb. till hippolog, vilket kommer ta 3 år att läsa, om jag förstår dig rätt. Sedan får man se vad som händer med lärarutbildningar i Sverige: det sker ständiga förändringar.
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    pga lärarbrist kan även obehöriga lärare undervisa i Sverige idag, tyvärr... men om man vill bli Behörig lärare, måste man få Lärarexamen och ansöka om Legitimation hos Skolverket. Att få lärarexamen tar minst 3 år på heltid på en utbildning inom Lärarhögskola, men ofta tar det längre tid (beroende på exakt vilken sort lärare man vill bli). Det är inte ovanligt att gymnasielärare läser 5,5 år på heltid.

    Om du både vill bli Hippolog och Lärare kan problemet för dig bli bl.a att Studiemedels-veckorna ej räcker. Studiemedel från csn på eftergymnasial nivå kan man få i längst 6 år, dvs 12 terminer. Och hippolog-programmet är på 3 år; sedan kan du troligtvis behöva läsa ännu minst fyra år för att bli behörig lärare - så det kan mycket väl bli så att under sista året på lärarprogrammet har du inget studiestöd (inga pengar från CSN). Studerande tror ofta att CSN kan göra undantag men det är inte så. CSN kan inte förlänga tiden med studiemedel: är "veckorna" slut, då är de slut. Och hur man ordnar betala hyra, mat mm. under resterande tid av sina studier, får man lösa "på egen hand", hur man själv kan... I värsta fall får man hoppa av studier och söka jobb, om man inte kan försörja sig.
    Pga bl.a så strikta regler kring studiestöd, kanske  är det bättre att jobba ett eller 2 år innan man söker till längre utbildningar (för att bli säkrare på sitt utbildningsval).
    vänligen
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare