Alexandra
    Hej!
    Jag vill ha ett sommarjobb här i kungälv just för att jag känner att jag brukar vara rastlös på sommaren. Men hur ska jag göra för att få ett sommarjobb? Hälsningar Alexandra

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej, Alexandra!
    Det är tillåtet att arbeta i Sverige från det att man fyller 13 år men i praktiken är det mycket svårt att få jobb innan man fyller 18 år.
    Det finns flera saker du kan göra:
    1. fråga dina föräldrar och andra familjemedlemmar, släkt och vänner - om de känner någon som kommer att anställa sommarpersonal och be att de rekommenderar dig;
    2. titta in på http://www.arbetsformedlingen.se/4.38a41afd11d99fbdb65800016.html?url=-123388378%2FStandard%2FSokViaArbetsort%2FSokresultatViaArbetsort.aspx%3Fq%3Ds%2528ld%2528199%2529l%252814%2529k%25281482%2529%2529a%252820%2529%26ps%3D&sv.url=12.38a41afd11d99fbdb65800021 - med jämna mellanrum /det är en plats på Arbetsförmedlingens hemsida där alla lediga jobb i Kungälv publiceras/;
    3. fråga din klasslärare/mentor och kurator på skolan - om de kan anmäla dig till kommunens sommarjobb för ungdomar - någon gång under våren brukar kommunerna via sin hemsida eller via personal på skolorna erbjuda ungdomar att anmäla sig till sommarjobb;
    4. besök de lämpliga arbetsgivare /caféer, McDonald´s, butiker/ och be att få prata med chefen: berätta kort vem du är och lämna dina kontaktuppgifter (mobil tel.nr; tel.nr hem och epostadress) och be dem kontakta dig om de får behov av att anställa sommarjobbare.
    5. du kan även försöka dra igång en egen projekt - som t.ex. samla kläder, leksaker mm. för att skicka som hjälpsändningar till någon krigs- eller naturkatastroff-drabbad land eller hitta någon annan projekt - om du kan ensam eller med några kompisar besöka ålderdomshem och ta ut de boende på promenader eller läsa för dem, t.ex. Du kommer inte tjäna några pengar på det, men kommer att göra mycket gott!

    Du får hemskt gärna höra av dig igen och berätta hur det går! Vi på Fragasyv.se kommer att hålla tummarna för dig!
    Julia SYV