BenBenBen
    Jag vill i framtiden kunna jobba med allt ifrån designa reklamen till stora företag, designa skor eller möbler, vad är den bästa eftergymnasiala utbildningen jag kan gå som inte har för mycket fysik eller matte?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Om du är intresserad av att arbeta med design och vill undvika för mycket fysik och matematik, rekommenderar jag att du överväger en utbildning inom grafisk design, industridesign eller inredningsdesign. Yrken inom det område som du är intresserad av är - i Sverige - icke-reglerade vilket gör det extremt svårt att ge råd kring utbildningsval (för att man kan få jobb med vilken utbildning som helst, enligt arbetsgivarens bedömning och olika arbetsgivare kan tänka och tycka väldigt olika).

    Men här är några yrkeshögskoleutbildningar som du gärna får kika på:
    utbildning/nackademin/forpackningsutvecklare-designer
    utbildning/nybro-vuxenutbildning/design-och-konstglas
    utbildning/berghs-school-of-communication/digital-creative-digital-strategist
    utbildning/malmo-tillskararakademi/designer-produktutvecklare-3d-kompetens
    utbildning/hyper-island/interactive-art-director
    utbildning/malmo-tillskararakademi/technical-pattern-design

    Allmänt gäller
    Utbildningar inom Grafisk design fokuserar på visuell kommunikation och design av reklam, logotyper, förpackningar och mycket mer. Du kommer att lära dig att arbeta med olika designverktyg och tekniker för att skapa visuellt tilltalande och effektiva lösningar.

    Industridesign: Industridesign handlar om att designa produkter och tjänster som är funktionella, estetiska och användarvänliga. Det kan innefatta design av skor, möbler, bilar och mycket mer. En utbildning inom industridesign kommer ge dig en bred grund inom designprocessen, materialkunskap och ergonomi.

    Inredningsdesign: Om du är intresserad av att designa interiörer och möbler kan du överväga en utbildning inom inredningsdesign. Här får du lära dig om färgteori, rumsplanering, belysning, möbler och mycket mer för att skapa vackra och funktionella inredningar.

    För att hitta den bästa utbildningen för dig är det viktigt att undersöka skolorna inom olika skolformer, både högskolor och universitet men också yrkeshögskoleutbildningar och utbildningar inom KKU''' - för att se vilka som bäst matchar dina intressen och behov. Det kan också vara en bra idé att besöka öppet hus-evenemang eller kontakta studievägledare på den aktuella skolan/utbildningen samt prata med studenter och lärare för att få en bättre känsla av programmet/utbildningen och skolan/utbildningsanordnaren.''' KKU är en ganska ny studieform; se gärna information på framtid.se/studier/konst-och-kulturutbildningar

    Studie- och yrkesvägledare