vanja

    tyska var mitt språkvalsland eller vad man ska säga, och jag hittar bara info på hur man gratis kan studera där i min situation. Har hyfsade betyg,går natur och är rätt bra på engelska. Undervisningen måste inte ha en naturliknande inriktning men vill verkligen inte studera någon av de vanliga språkvalsspråken. Jag kan tänk mig betala men har inte råd med för mycket. Vad har jag för alternativ? Väldig tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!
    Du skriver att du vill läsa utomlands "i trean", men du menar kanske mellan årskurs 2 och 3? Om du undrar om du på en skola utomlands kan få svensk gymnasieexamen, så är svar: endast om det är en svensk skola. Det finns några få svenska gymnasieskolor utomlands. Ingen av dem finns i Tyskland ( i alla fall enligt de uppgifter vi har - aug 2020).
    Du måste fundera och svara på följande:
    - vill du får ut examensbevis enligt de svenska reglerna?
    - vill du uppnå utländsk gymnasieexamen i stället för svensk gymnasieexamen?
    - vilket/vilka språk vill du lära dig? och är det så att du även vill få undervisning på de språken i de andra ämnena (t.ex läsa matematik, historia, naturkunskap på t.ex portugisiska eller swahili eller mandarin? - i så fall måste du först uppnå högt nivå i språket för att kunna ta till dig nya kunskaper inom de andra ämnen).