Jinda

    Hej! jag vill veta hur man börjar studera grund men intensivt, var kan jag hitta en länk till det? Tack:)

    • Milla : Med "grund" menar du kurser inom Grundskola (det som eleverna/ungdomar läser när de går i den 9-åriga grundskola)?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag har svårt att svara för att jag vet inte vad du menar med "grund" - är det grundskola (den 9-åriga grundskola) men för vuxna (de kurser erbjuds inom komvux) eller om du frågar om universitetsutbildningar på grundnivå, t.ex kandidatprogrammet eller kurser och andra program på högskolor och universitet som inte kräver tidigare högskolestudier och kallas därför för utbildningar på grundnivå (till skillnad för utbildningar på avancerad nivå).

    Vänligen förklara vad du menar med "grund". Om du frågar om kurser för vuxna i grundläggande matematik, engelska och svenska eller svenska som andraspråk, samhällskunskap och eventuellt andra ämnen som förekommer på den svenska 9-åriga grundskolan, så ges de kurserna för vuxna inom komvux. Och man har rätt att läsa de kurserna i alla de olika svenska kommuner (behöver inte vara just i den kommunen där man är folkbokförd).
    Inom matematik kan jag rekommendera en mycket bra gratis webbplats - Matteboken.se - där kurserna är upplagda för repetition och för självstudier.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Jinda : Hej,
    • Jinda : Tack för din hjälp, ja precis jag menar att grund för vuxna efter sfi.
    • Milla :

      De kurserna ges på komvux men man kan också läsa på en folkhögskola. Vilka studier som passar just dig bättre råder jag dig att diskutera med en studievägledare på komvux. Boka tid på komvux i den kommunen där du är folkbokförd för vägledningssamtal, är mitt råd. Om vad en folkhögskola är kan du läsa på framtid.se/studier/folkhogskola