Jag ska snart söka till gymnaiset och undrar över språkvalet. Jag har tänkt att söka in på en skola som erbjuder japanska som morderna språk. Jag har själv läst japanska av och på i 3 år (både på egen hand och på kvällskurser som hållts av läraren på denna gymnasie skola). Min lärare har själv sagt att jag "läst" och klarat Japanska 1 och har även hört och är medveten om att Japanska 1 är saker jag redan kan ( som sagt har jag redan varit elev hos han som är läraren på gymnasiet) så har jag ingen lust att läsa Japanska 1 under ett helt år utan vill mycket gärna fördjupa mina kunskaper. Finns det någon chans att läsa Japanska 2 direkt i ettan eller behöver jag läsa Japanska 1 på gymnasiet för att kunna läsa vidare? Finns det något annat sätt jag kan "bevisa" min kunnighet i språket?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32043 frågor besvarade.
Japanska 2 i 1:an?
Jag ska snart söka till gymnaiset och undrar över språkvalet. Jag har tänkt att söka in på en skola som erbjuder japanska som morderna språk. Jag har själv läst japanska av och på i 3 år (både på egen hand och på kvällskurser som hållts av läraren på denna gymnasie skola). Min lärare har själv sagt att jag "läst" och klarat Japanska 1 och har även hört och är medveten om att Japanska 1 är saker jag redan kan ( som sagt har jag redan varit elev hos han som är läraren på gymnasiet) så har jag ingen lust att läsa Japanska 1 under ett helt år utan vill mycket gärna fördjupa mina kunskaper. Finns det någon chans att läsa Japanska 2 direkt i ettan eller behöver jag läsa Japanska 1 på gymnasiet för att kunna läsa vidare? Finns det något annat sätt jag kan "bevisa" min kunnighet i språket?
1 Svar
Hej Ida,
det är jättebra att du vill läsa språk och redan kan mycket inom japanska.
Jag tänker på de "praktiska aspekter"; om för få elever väljer läsa japanska på gymnasiet, så blir det ingen kurs. Om inte det är så att du har japanska som modersmål och har rätt att läsa den kursen som modersmål och då måste det endast finnas fem elever som vill läsa... men ibland finns inte fem elever... då blir det ingen kurs ändå.
Att bevisa sina kunskaper kan man genom nivåbedömningstest. Det är ett mindre problem, jämfört med problemet att för få elever väljer att läsa ett visst språk - då har inte skola råd att starta kursen.
Gymnasieskolorna är skyldiga att erbjuda tyska, spanska och framska som moderna språk; inte japanska eller ngt. annat språk.
Om du får möjlighet att läsa japanska 1 på gymnasiet, så tycker jag det är jättebra - du kan få repetera ordentligt och få högt betyg! Jippi! kanonbra! och läraren kan säkert ge dig svårare uppgifter - så du lär dig mer... och så får du A-betyg i japanska1. I praktiken kan du både repetera ordentligt och få ett högt betyg och lära dig även en del saker som egentligen läses på nivå 2. Det är ingen som kan förbjuda dig att läsa "framåt" och lära dig mer.
Tänk på att ALLA KURSER på gymnasiet, även kurser från åk1 bidrar lika mycket till MERITVÄRDE med vilket du konkurrerar om plats på högskola sen. Det är alltså mycket värdefullt att ha A-betyg i Japanska 1, det kommer att höja ditt meritvärde; och med lite mindre arbetsinsats inom japanska, har du mer tid och ork åt andra gymnasiala kurser.
Jag hoppas att tillräckligt många elever väljer läsa japanska och att det startar undervisning i det språket på gymnasieskolan. Vilken gymnasieskola är det?
Bästa hälsningar
ANNA
Frågor och svar taggade med 'lärarens ansvar' (2 st.)
-
svenska som andra språk 3?
hej! jag går sista året på naturvetenskapprogramet, och vi har haft gjort vår skriftliga prov på svenska 3 och fick resultatet, men tyvärr blev jag inte godkänd beroende på att jag hade stavfel, jag fick A i alla del prov som vi hade i kursen. Men...
Hej,du ställer en viktig och intressant fråga men som måste besvaras av din lärare i ämnet svenska som andraspråk. Jag kan hålla med dig om att det är lite märkligt att du fick A... Läs hela svaret -
Kan lärare ge extrauppgift om de slarvat bort underlaget?
Hej, jag går andra året på gymnasiet, och vi har en 2-årig idrottskurs. som precis slutat. I ettan skulle vi göra en film om en viss aktivitet och dess hälsoeffekter. Min grupp och jag gjorde filmen, men när vi hade skickat in den märkte läraren att ljudet inte funkade. Vi skickade då in manus,...
Hej Rebecca; det finns tyvärr inga fasta regler som skulle reglera en sådan situation (som du beskriver). Det är en specifik situation: först funkade inte ljudet, sedan... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga