Sill

    Hej SYV. Just nu går jag på 1an på gymnasiet och jag har redan tänkt att jag ska plugga vidare på universitet. På universitet vill jag plugga inom vård. Men däremot medans jag pluggar så vill jag jobba inom banken medans, typ som banktjänsteman eller privatrådgivare. Jag vet inte vad som är skillnaden och vilket som kan passa mig men det hade vart kul att jobba på banken. Men vet ej om det är möjligt eftersom jag går i samhällsvetenskapsprogrammet inr samhällsvetenskap och läser matte 1b har lagt till matte 2b och 3b. Är det möjligt att jag kan jobba på banken medans man pluggar på universitetet med helt annan utbildning?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan, du kanske har skickat på avsnittet UTBILDNING i presentationen av yrket Banktjänsteman på Framtid.se och där läser man följande:
    "För arbete som banktjänsteman krävs minst gymnasium med ekonomisk inriktning eller motsvarande utbildning.Det blir ett allt vanligare krav att man ska ha högskoleutbildning inom förslagsvis ekonomi, juridik eller data. Eftersom de enklare arbetsuppgifterna allt mer försvinner på grund av datorisering ställs det också allt högre krav för att få anställning. Språkkunskaper är en bra merit. Bra grundutbildning ges på gymnasiets Ekonomiprogrammet.".

    Min erfarenhet är att för jobb på banken krävs (som regel) minst 3-årig universitetsutbildning med ekonomiskt "innehåll" t.ex kandidatexamen i ekonomi eller företagsekonomi. Kanske kan man hitta undantag (någon gång ibland) när man fick anställning med lägre utbildning men det är undantagen. Det är inte, för arbetsgivare, förbjudet att anställa med vilken utbildning som helst, men det blir allt vanligare att inte ens kandidatexamen i ekonomi räcker för att kunna få jobb på en bank, utan man kanske behöver minst examen från civilekonomprogrammet (bli utbildad Civilekonom) eller kandidat + master i ekonomi eller företagsekonomi (alltså 5-årig ekonomisk utbildning från högskola eller universitet).

    Studie- och yrkesvägledare