Vägledare SYV

    Hej Lovisa,

    kika på framtid.se/yrke/butiksbitrade, framtid.se/yrke/butikskommunikator och framtid.se/yrke/butikssaljare

    Yrken inom försäljning i butik är i Sverige inte reglerade. Alltså blir det helt upp till arbetsgivaren att anställa vem hen vill.
    Det finns inget som säger att arbetsgivare inte får anställa efter VO för jobbet i butik, men frågan är om arbetsgivaren väljer i stället att anställa ngn som har utbildning och/eller erfarenhet av att jobba med butiksförsäljning?
    Det som du kan hävda som merit är att du kan första hjälpen, att du på praktiken har jobbat med kundkontakter (praktik inom vården ingår ju i VO med minst 15 veckor). Söker du jobb där försäljnings av vårdprodukter ingår - t.ex säljs ofta tandtråd, tandkräm och hälso-mat av diverse slag i mat-butiker.
    Det blir en stor fördel att du redan under utbildningstiden på VO får jobb (sommarjobb eller extrajobb) inom någon typ av försäljning, då kan du efter gymnasiet hävda att du har erfarenhet inom försäljning.