Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31984 frågor besvarade.
Jobba med bostadsuthyrning, arbetstitlar och rek utbildningar?
1Poäng
Tova
Hej!
Jag undrar vilka utbildningar (yrkes samt högskoleutbildningar,) det finns för att sedan jobba med bostadsuthyrning av hyresrätter?
Jag skulle vilja jobba med de praktiska delarna av att lägg upp lägenhetsannonser, svara på frågor/mejl ang lägenheter, besikta dem, skriva lägenhetskontrakt osv. Vilka yrkesutbildningar respektive högskoleutbildningar skulle ni rekommendera för detta? Skulle även tycka det var intressant att jobba i kundtjänsten med att svara på frågor kring uthyrningarna.
Undrar även vilka "titlar" personerna med dessa arbetsuppgifter brukar ha? Jag kollar lite på fastighetsskötare respektive, fastighetsförvaltare, men det känns inte som det är rätt titel för dessa arbetsuppgifter jag nämner ovan?
Är är det att föredra att satsa på en bred teoretisk utbildning som t.ex personalvetareprogrammet eller juristprogrammet för detta? Mvh Tova
Hej Tova, kika gärna på yrken: uthyrare, administratör , besiktningsman, fastighetsmäklare samt fastighetsmäklarassistent. Av de yrken är det i första hand fastighetsmäklare som kräver en viss specifik utbildning för att kunna bli registrerad och få jobba som just fastighetsmäklare; förutom att sälja bostäder och andra fastigheter kan fastighetsmäklare även jobba med uthyrning av bostäder och andra fastigheter. Inom de övriga yrken kan man ha lite olika utbildningar där man anställs utifrån vad hen som anställer, tycker.
ang.besiktningar Det beror på vilken sort besiktning man ska utföra. Att gå och titta att det är OK-städat och att tapeterna inte är skrapade och det ej finns sprickor i handfatet - kan "vem som helst" göra, men fastighetshållbarhet måste kontrolleras, alltså att bjälkarna kommer hålla vad taket väger (t.ex) eller om sprickor i fasaden är "vanlig sättning" eller om huset kommer ramla omkull när vinden ökar till medelstyrka vid "lättstorm", då krävs det högre utbildning inom vissa specifika områden och rekommenderad utbildning är lägst högskoleingenjör inom byggnad (minst 3 år på högskolenivå på byggingenjörsprogrammet). Du nämner också kontraktskrivning och svara på frågor från hyresgäster. Enklare frågor kan man svara på med vilken tidigare utbildning som helst (man lärs upp på arbetsplatsen) men svårare frågor om vilka rättigheter hyresgästerna har vid konflikter mellan hyresgäst-fastighetsägare eller mellan hyresgäster måste man ha juridisk utbildning (alltså examen från juristprogrammet). Administratörer/uthyrare hanterar enklare frågor och vid svårare frågor hänvisar till experter eller själva kontaktar experter och förmedlar deras svar till hyresgäster och fastighetsägare.
Det finns stora fastighetsägare och små. Hos små privata hyresägare är det inte alls ovanligt att en och samma person jobbar med ekonomi, uthyrning, personalfrågor, marknadsföring mm och m.fl som en sort allt-i-allo. Och de som jobbar på det sättet kan ha diverse olika utbildningar. Här är det vanligt att börja som sommarjobbare/extrajobbare och på så sätt "få in foten", sedan kan arbetsgivare rekommendera vilka korta kurser eller längre utbildningar hen tycker man ska gå (har man tur kan man gå utbildningar på arbetstid eller delvis på arbetstid, men annars läser man på deltid samtidigt som man jobbar heltid).
Jag nämnde (högst upp i detta svar) i första hand yrket uthyrare som jag tycker du ska kika på. Det är inte ett reglerat yrke, alltså finns inga strikta krav på vilken utbildning man ska ha. Det som arbetsgivare brukar (ofta) uppge att de önskar att man har för kvalifikationer när man söker jobb som uthyrare är: • Utbildning på lägst gymnasienivå, gärna inom försäljning, ekonomi eller administration • Erfarenheter inom fastighetsförvaltning och fastighetsbranschen är meriterande • Högskoleutbildning är meriterande, men inget krav. • Behärskar ytterligare något språk är ett plus.
Om en person har flyttat till en ny kommun och folkbokfört sig där men folkbokföringen har inte ändrats ännu kan de börja studera då?
Mikael: :
Hej Anders,
på Grundskolenivå får man läsa i alla de olika svenska kommuner (Grundskola är "rättighet för svenska folket", kan man säga :) men komvux i varje kommun ger plats på... Läs hela svaret
Jag går 1:an på ekonomiprogrammet och har lust att välja inriktningen juridik, men den finns inte på mitt gymnasium eller i min kommun. Är det möjligt att byta till en gymnasieskola i en annan kommun som har den inriktningen inför 2:an?
Julia: :
Hejmitt råd är att du söker till år1 genom gymnasieantagningen; sedan, om du blir Antagen och kan uppvisa godkända betyg från år1, bör den nya skolan... Läs hela svaret
Om jag flyttar kommun måste jag ta med ett utskrift som jag får ifrån Skatteverket när jag ändrar min folkbokföring eller kan Komvux kolla upp det direkt i deras system?
Anna: :
Hej Anders,när du blir folkbokförd i en ny kommun, borde komvuxpersonal kunna se det "på dator". Men när du precis har ansökt om adressändring och ändringen ännu inte genomfört av... Läs hela svaret
Hej!
Jag läser nu utbildning till undersköterska på distans genom hermods i min hemkommun. Jag har funderingar på att flytta till en annan kommun, där dom inte erbjuder utbildningen på distans, utan dom har egen vuxenutbildning i skolklass. Jag vill alltså fortsätta läsa min utbildning...
Anna: :
Hej Alexandra,
så vitt vi vet, så har man rätt gå kvar på de kURSER DÄR MAN ÄR ANTAGEN; men man blir inte antagen till nya kurser /i alla fall som regel/ - utan blir... Läs hela svaret