Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    de yrken som du är intresserad av är - i alla fall i Sverige - icke-reglerade; det betyder att inga strikta krav finns på vilken utbildning man behöver för att kunna få jobb eller uppdrag och arbetsgivare bestämmer fritt vem de anställer.
    När man tittar på jobbannonser och pratar med de sakkunniga får man uppfattning om att det är ofta är ganska eller t o m Mycket branschespecifikt, alltså man kan troligtvis inte bli "allmän affärsutvecklare" eller "allmän företagsutvecklare" utan man kan endast få de jobben eller uppdragen inom den branschen inom vilken man har gedigen erfarenhet/arbetslivserfarehet + utbildning + kontakter.
    Kortare än 3 år utbildningar som kan bli relevanta i detta sammanhang kan finnas inom yrkeshögskola:
    se t.ex utbildning/yrkesakademin-yrkeshogskola/affaersutvecklare-besoksnaring - utbildning till affärsutvecklare inom Besöksnäring.
    Titta gärna på jobbannonser om lediga jobb som Affärsutvecklare; ofta står det att arbetsgivare kräver bland annat Relevant Akademisk utbildning. Med "relevant" menas utbildning som ger kunskap om den specifika branschen som man ska bli affärsutvecklare inom och med "akademisk" menas utbildning på universitetsnivå som är - som kortast - 3 år på heltid. Det är arbetsgivarnas önskemål. Om de inte får någon sökande som uppfyller alla krav/önskemål kan arbetsgivare välja att anställa någon som endast delvis uppfyller det som krävs eller önskas, men det kan också bli så att ingen anställs i väntan på att rätt person söker jobbet (alltså ngn som uppfyller alla krav och önskemål som arbetsgivare har).

    Studie- och yrkesvägledare