KajsaR

    Vilka yrken finns det där man jobbar med terapi eller människovårdande yrken och där man ständigt kan utveckla sin kunska? Jag vill läsa på universitet för att inte stänga dörr för avancerade studier. Det jag vill är att kunna jobba inom terapi (ej parterapi) men som ändå är en konkret utbildning som kan ge jobb. Och ett krav är också man ska kunna läsa vidare till Psykoterapi Steg1 och psykoterapeutprogrammet OM man vill - inte att jag ska det men vill kunna vara "behörig" till stor del. Och kravet är också att man alltid kan utbilda sig ytterligare och kanske forska om så är. Inte en yrkeshögskoleexamen som stänger dörren direkt.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    människovårdande yrken där universitetsutbildning krävs är t.ex
    psykolog
    läkare
    socionom
    sjuksköterska
    arbetsterapeut
    Forska kan man (i alla fall teoretiskt sett) med vilken grundutbildning som helst, om man sedan läste även utbildning på avancerad nivå och lyckades få doktorandtjänst eller komma in på forskarutbildning
    Påbyggnadsutbildningar i form av program eller kurser lär finnas efter alla de utbildningar som leder till yrken jag nämnde ovan.
    Du får gärna kontakta antagningsgrupperna på de lärosäten där psykoterapeutprogrammen ges och fråga vilka utbildningar (i grunden) som de tidigare har godkänt (om det finns andra utbildningar än i listan ovan i detta svar?). Ofta är det psykologer och socionomer som vidareutbildar sig till psykoterapeuter men finns även läkare, arbetsterapeuter och sjuksköterskor (kanske i första hand de som sedan gick påbyggnad mot psykiatri).
    Det är en lång utbildningsväg som leder till möjlighet att komma in på psykoterapeutprogrammet och det kanske nya yrken som hinner "uppstå" under de närmsta åren eller så kan reglerna förändras eller undantag ska kunna göras. Det är omöjligt att till 100% veta vad som händer om några år.

    Studie- och yrkesvägledare