Anonym

    Skulle ni kunna lista några olika utbildningar/yrkestitlar där man jobbar med människor som har psykisk ohälsa? Utöver Psykolog och socionom dvs.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej, här kommer en lista på yrken som jag kunde komma på, jobbar med presoner med psykisk ohälsa:
    Peer supporter
    Specialistläkare: psykiatriker
    Skötare inom psyk.vård
    Psykiatrisjuksköterska

    Även andra yrkesgrupper kan i viss mån (eller i vissa fall) jobba med personer med psykisk ohälsa, exempelvis:
    personlig assistent
    boendestödjare
    stödpedagog
    behandlingspedagog
    behandlingsassistent
    stödassistent
    kontaktperson
    god man
    familjebehandlare
    alkohol-och-drogbehandlare
    drogförebyggare
    social brobyggare
    SIUS-konsulent
    organizer
    mental coach
    ungdomscoach
    samtalsterapeut

    Liselotte