Felicia
    Hej!
    Jag går barn och fritid (börjar nu andra året), kommer gå ut med yrkesexamen barnskötare och elevassistent. När jag har tagit studenten, vill jag jobba utomlands helst i en utländsk skola i Thailand eller Afrika som elevassistent (ett läsår). Hur gör jag? Vem/vilka ska jag kontakta? Finns det någon myndighet som håller på med just dessa frågor? Har ni tips på hur jag kan få rätt hjälp?
    Vill vara i god tid därav frågar jag redan nu!
    Tack för svar!
    Mvh Felicia
    • Julia : Kan du Thailändska mycket bra? Vilka afrikanska språk kan du?
    • Julia : Kika också på https://www.framtid.se/yrke/au-pair - kanske söka jobb som Au pair är ngt. för dig?
    • Julia :

      Info på AF´s hemsida arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/hitta-jobb/hitta-jobbet-utomlands

    • : Jag har tänkt att jag vill jobba som aupair i ett engelsk talande land tex USA eller Australien också. Just för erfarenhet, lärorik men också kultur osv. Har tänkt att jag kanske ska göra det före jag jobbar på skola utomlands.
    • Milla : Bra tänkt" gör så - och Lycka till!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia,
    det är en svår fråga du ställer. Det finns inte någon myndighet i Sverige som skulle ta hand om sådana frågor; möjligtvis Arbetsförmedlingen - testa vänd dig till AF.
    För övrigt, så finns det några olika vägar att gå:

    • Svenska skolor utomlands
    • Undervisningsverksamhet i anslutning till svenska ambassader och konsulat (som kan finnas i vissa länder)
    • Söka på egen hand - via personliga kontakter; finns det inga kontakter - kan man försöka skapa kontakter (det kan dock vara farligt att utan erfarenhet och utan att kunna de lokala förhållandena vistas i ett främmande land).

    Söka jobb på eller med hjälp av svenska skolor utomlands
    I Afrika finns det 2 svenska skolor - en i Mosambique; och en i Kenya. Om du kan portugisiska, kan Mosambique "funka", men annars så börja med svenska skolan i Kenya som är f d "engelsk koloni" och där lokal befolkning pratar engelska.

    Mina råd blir att du kontaktar Arbetsförmedlingen och Svenska skolan i Kenya med din fråga. Det finns även en Svensk gymnasieskola i Nairobi - se info om den på gymnasieguiden.se/gymnasium/svenska-skolan-i-nairobi
    Kontaktuppgifter till Arbetsförmedlingen (AF):  på arbetsformedlingen.se/kontakt/ring-eller-chatta# finns möjlighet att Chatta med AF och tel.nr är: 0771–416 416

    "Rusta upp" dig!
    Genom att skaffa körkort och lära dig det språket (de språken) som talas i det landet där du vill arbeta, blir du mer attraktiv som arbetstagare. Även medicinska kunskaper som "första hjälpen" kurs och kunskaper om de sjukdomar som är vanliga i det landet där du vill arbeta - är mycket värdefulla (både när du söker jobb och senare, om du får jobbet).

    Om du direkt efter gymnasiet inte får jobb utomlands, jobba i Sverige och skaffa dig arbetslivserfarenhet.
    Med arbetslivserfarenhet, körkort, grundläggande medicinska kunskaper och språkkunskaper blir du bättre "rustad" till att kunna få jobb utomlands.

    Att tänka på - ARBETSTILLSTÅND
    Vill du jobba i ett land utanför EU, EES eller Schweiz behöver du ha arbetstillstånd. Dessa länder omfattas inte av den fria rörligheten. Kontakta landets ambassad för att få information om hur du söker arbetstillstånd.

    För att hjälpa dig "på traven" - skickar jag här länkar till några ambassadernas hemsidor:
    Zimbabwes ambassad - zimembassy.se
    Zambias ambassad - zambiaembassy.se
    Ugandas ambassad - ugandaembassy.dk
    The High Commission for the Republic of Trinidad & Tobago - foreign.gov.tt
    Togos ambassad - ambatogoberlin.de
    Tanzanias ambassad (kontaktuppgifter) - tanemb.se/contact-us
    Sudans ambassad - sudanembassy.se
    Rwandas ambassad - rwandaembassy.se
    Namibias ambassad - embassyofnamibia.se
    Mosambiques ambassad - embassymozambique.se
    Thailands ambassad - thaiembassy.se
    Sydafrikas ambassad - dirco.gov.za/sweden/contact

    • :

      Tack så jättemycket för all information!! :) ska verkligen kolla upp allt. Jag har ingen erfarenhet av afrika eller Thailand utan att jag har varit på semester där. Jag tycker det är intressant och vill lära mig nya saker, kultur men också hjälpa barn, därav dessa länder :)

    • Milla : Jo, det är sant... Jag tror jag förstår hur du tänker och önskar dig LYCKA TILL!