vican

    kan man jobba som apotekare med piercingar finns det några krav att man måste ta ut dem / täcka dem och andra krav på utseende tex hårfärg osv

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Kan tyvärr inte svara på den frågan. Mitt råd är att du frågar studievägledare på de institutioner som erbjuder apotekarprogrammet. Du kan också fråga arbetsgivare som anställer Apotekare. Legitimation för apotekare är det socialstyrelsen som utfärdar (jag tvivlar dock att det i legitimationen skulle stå ngt om hårfärg eller piercing...). Men du kan fråga socialstyrelsen... Jag gissar på att det finns bestämmelser om att klädsel och "utseende" får ej utgöra hinder för att utföra sina arbetsuppgifter men att detaljerna är utlämnade till enskilda arbetsgivare att ta ställning till... Jag har alltså svårt att tro att det skulle någonstans uttryckligen stå att en apotekare inte får ha synliga "piercingar" eller måste ha en viss hårfärg eller inte får ha en viss hårfärg... men de enskilda arbetsgivare som anställer kan ha synpunkter och uppmana sina anställda att "se ut på ett neutralt eller förtroendegivande (gentemot kunder) sätt" (det är min gissning.. jobbar inte direkt med den frågan). Om du får svar på din fråga från någon annan, var god hör av dig - jag vill gärna ta del av de svaren. Blev faktiskt själv nyfiken på hur svar på din fråga kan se ut!
    Det vi vet om yrket apotekare berättar vi om på framtid.se/yrke/apotekare

    Studie- och yrkesvägledare