Ayaat
    Hej!

    Jag fick svaret att man blev behörig till juridik linjen i universitetet om man pluggat NA i gymnasiet, men blir det inte svårt att byta till juridik universitet om man inte har grunderna som man kunde fått om man gått ekonomi juridik i gymnasiet? Då har man väl inte fått grunderna?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, att läsa juridik på gymnasiet är mest en intresseinriktning - man behöver inte läsa just juridikämnen för att vara behörig och räknas klara av ett juristprogram. Man läser ju allt från början om man kommer in på själva programmet. Men såklart att det kan hjälpa till att ha lite översiktliga grunder även om de inte är så fördjupade som de sedan blir på ett Juristprogram. Fundera över vad du tycker är viktigast med ett gymnasieprogram och välj utifrån vad du vill läsa under just dessa tre år.

    Ofta har gymnasierna som har Ekonomiprogrammet/juridik tillgång till valbara juridikkurser - då kan du kanske kombinera ditt Naturprogram med vissa kurser inom juridik. Kolla vad den skola du är intresserad av erbjuder. /Lena, Syv