Hejsan123

    Hej, vi har nyligen fått en ny vårdlärare då varan ordinarie är mammaledig. Mitt problem med den nya är att hon seriöst hatar mig. När jag ska prata med henne så svarar hon drygt och bitchblickar mig hela tiden. Min kompis håller med om att det märks att hon inte gillar mig. Hon snackade med några andra elever och vart glad och log mot dom, men när hon snackar med mig så är det verkligen tvärtom. Jag vet att det inte är en inbillning då mina kompisar också märker att hon inte gillar mig. Känner att jag inte kan fråga henne något för vill inte att hon ska behöva prata med mig när hon ogillar mig så pass mycket. Vad ska jag göra? Hon är min mentor dethär året och blir faktiskt lite ledsen när jag får ett sånt här bemötande. Är trött på att få hör att jag inbillar mig. Vågar och vill inte säga dethär till min mentor då hon antagligen kommer hata mig ännu mer än tidigare. Har kontaktat en annan lärare i skolan som säger att jag måste ta det lugnt och att jag ska prata med henne. Men jag blir jätteledsen när hon hatar mig utan anledning, och blir mer ledsen när folk säger att jag inbillar mig. Snälla hjälp, vill inte ha det såhär under hela året, speciellt då jag inte mått så bra så vill jag inte att det ska bli värre. Känner då att jag inte kan prata med henne om det skulle bli jobbig igen. Uppskattar svar

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Frida,

    mitt förslag är att du uppsöker en kurator på din skola. Kurator har sekretess och får endast avslöja information som du förmedlar under samtal med kurator om det kan medföra allvarlig fara för dig själv eller för en annan person. Du nämner också att du inte mått så bra, då ännu större anledning att uppsöka kuratorn. Berätta för kuratorn precis som du känner. Jag hoppas och tror att kuratorn ger dig ett bra svar som blir till hjälp.
    Vidare tänker jag om dina vårdnadshavare, har du berättat för dem hur du känner? Du kan pratat med några kompisar och då kan ryktet börja gå på skolan, så bli inte förvånad om läraren själv tar upp den frågan med dig (det är inte omöjligt att ryktet når den aktuella lärarens öron). Så, det är mycket möjligt att du och läraren får samtal om det som du beskriver i din fråga, oavsett om du vill det eller inte.
    Vad har du annars för alternativ? Om du inte vill prata med läraren i fråga, menar jag. Byta skola? Försöka stå ut? titta på andra skolor som erbjuder samma utbildning, VO programmet och se om det finns plats på någon av de skolorna inom pendlingsavstånd för dig - det skadar i alla fall inte att undersöka det. Även om du blir erbjuden möjlighet att byta, så kan du säga Nej och stanna på din nuvarande skola. Det är först om du accepterar en ny plats på en ny skola som du slutar på din nuvarande skola. Du borde också kunna provgå på den nya skolan några dagar innan du bestämmer dig om att byta skola. Listan på gymnasieskolor i hela Sverige som erbjuder VO finner du på gymnasieguiden.se/gymnasium?VO