Mary
    Hej!

    Jag undrar om man får mer meritpoäng (snittpoäng) om man har läst fler kurser, t.ex om jag har läst ett annat program och gick om och bytte till ekonomi men är bedömd i andra ämnen som finns i det gamla programmet?
    Alltså ju fler kurser jag läst, desto mer merit till universitetet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Nej, det funkar inte riktigt så.
    För det första, är det endast kurser i vilka en elev fick BETYG och helst Höga betyg, som kan ge fördelar (i alla fall formella fördelar).
    Om man har "gått" en kurs men inte fick något betyg eller fick F, så kanske man ändå har några kunskaper som är givetvis bra att man har, men det går inte att använda till att bidra till Meritvärdet.

    Det är med Meritvärde (en siffra) som man konkurrerar om plats på universitetet i Sverige. Meritvärde är en summa av Jämförelsetalet + Meritpoäng.
    Jämförelsetal är "medel/snitt"-betyg;
    och Meritpoängen är inte obligatoriskt, men bra att ha. Meritpoängen kan du få endast för Engelska 7, Moderna språk 3 och 4 samt för "högre kurser i matematik".

    In i Jämförelsetal räknas det in de betygen som finns i Examensbeviset; vilka betyg som kommer in i ditt examensbevis i slutet av årskurs 3, beror på...
    Det är rätt krångligt och många olika situationer kan uppstå; reglerna kan också förändras innan du tar ut examensbevis i årskurs 3; om du nu ska söka till hösten 2019 till år1 igen, beräknas du i så fall ta ut examensbevis i juni år 2022.

    Vänligen
    Julia