T
    Hej! Jag drömmer om att arbeta som jurist och skapa ett rättvisare samhälle i framtiden. Jag ska börja tredje året på gymnasiet efter sommaren och har redan nu börjat planera vad jag vill göra efter studenten. Mitt mål är att söka in på juristprogrammet, men jag vill inte göra det direkt efter studenten. Efter studenten har jag tänkt mig att jobba/praktisera någonstans. Drömmen hade varit att jobba/praktisera med något som handlar om juridik.

    Min fråga är om det finns något slags praktikprogram för personer som har gått ut gymnasiet, är intresserad av juridik och är under 21 år?

    / Vänliga hälsningar T

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej T,
    det vi på FRåGA SYV känner till att man under tiden man läser på juristprogrammet kan få praktik, extrajobb eller sommarjobb. Se t.ex information på jur.lu.se#!praktikplatser men vi känner inte till någon speciell praktik för dem som i framtiden vill söka till juristprogrammet.
    Om du hittar det du letar efter är vi tacksamma om du tipsar oss om det. Vi vill också lära oss mer!

    Det vi däremot känner till och vill tipsa om är att du kan engagera dig i olika hjälporganisationer och kvinno-/tjejjourer; se t.ex information på framtid.se/yrke/kvinnojoursmedarbetare
    Som volontär hos hjälporganisationer kommer man i kontakt med många olika frågor och en del av dem frågorna har på ett eller annat sätt med "juridik" att göra, vilket ger mycket god erfarenhet inför  framtiden, om du vill att din framtid ska handla om att jobba med juridik.
    Vänligen
    Julia