Emelie
    Hej
    Jag vill bli hemkunskapslärare. Men är inte alls intresserad av att studer 4,5 till ämnes lärare på högskolan.
    Min fundering är om jag istället söker grundlärarprogrammet mot fritidshem med inriktning hemkunskap(finns i Kristianstad) då får jag möjlighet att undervisa upp till åk 6i hemkunskap
    Efter den examen kan jag då plugga hemkunskap på högskola 45 poäng för att sedan utöka min lärarlegitimation för att undervisa åk7-9 i endast hemkunskap som ämne?
    Och när jag har en lärarlegitimation kan jag då ytligare söka för yrkesämneslärare inom restaurang då jag har jobbat med det i 10 år samt har 300 yhp inom ämnet?
    Jag hoppas ni förstår mina tankar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du har en genomtänkt plan, vilket är bra. Samtidigt har jag följande tankar att dela med mig:

    - hur Skolverket beslutar i frågan om legitimation om du med grundexamen "lärare i fritidshem" sedan vill få legitimation för att undervisa på gymnasiet, kan inte vi här på Fråga SYV svara... det är en fråga för Skolverket;

    - om du blir behörig lärare i Hemkunskap på grundskolan och yrkeslärare på gymnasiet - kan det finnas praktiska svårigheter att jobba både på grund- och på gymnasieskolan samtidigt, om det är det du vill. ... Men om du egentligen vill jobba som yrkeslärare på gymnasiet (i första hand) - varför inte söka yrkeslärarprogrammet >> i så fall - direkt?

    Du får gärna samråda med studievägledare på lärarprogrammen - också.
    Lycka till!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare