Marina
    Hej
    om en ungdom som har svenska som modersmål och som bor med sina föräldrar i Kanada - läser år 11 på skolan där, komma in direkt in på IB-programmet i Sverige. Eleven pratar flytande svenska men ej läste svenska i skolan de senaste åren. Vad gäller?
    mvh
    M.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marina,

    det bästa rådet vi kan ge är att vända sig i detta fallet direkt till den IB-skolan där eleven vill läsa. Det finns i Sverige ca 30 gymnasieskolor (27 i Sverige + 1 på Scandinavisk skola utomlands), där IB-programmet erbjuds. Se listan här.

    Man kan även få info och hjälp av "sitt gymnasieantagningskanli" - med "sitt" menar jag det kansliet där eleven kommer bli folkbokförd i Sverige. En hemsida med uppgifter om gymnasieantagningskanslierna är antagningskanslier.se