Klara
    Hej, jag tog studenten i somras och vill studera vidare till veterinär på szent István university i Ungern. Utbildningen är dyr men jag har fått höra att man kan få den betald av svenska staten, stämmer detta? Jag undrar också om man får ta svenskt studielån trots att utbildningen är i utlandet.
    Tack på förhand!
    • SYV-besökare : Jag har aldrig hört talas om att "svenska staten betalar" - det skulle i så fall vara under ett erasmus/erasmus+ program eller genom merkostnadslån via CSN.

    4 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Klara,

    vad som gäller för studiemedel för studier utomlands - se www.csn.se/utomlands/studiestodsberattigande-utb - du måste få reda på om den utbildning du vill söka är "studiemedelsberättitad". Läs på CSN´s hemsida och vid frågor kontakta CSN.

    Var har du sett eller hört att du kan få utbildningen betalt? Du menar kanske att kunna få extralån från CSN för att betala utbildning med, och som du sedan återbetalar tillbaka till CSN?

    Hälsningar

    Peter SYV

    • : Jag har hört det av flera bekanta, men ville kolla upp det närmre först för att vara säker. Det skulle ha med att Ungern är med i EU att göra. Det lät ju väldigt bra...
    • Liselotte : Om du känner någon som fick sin utbildning betald, prata gärna med den personen och fråga hur hen gick tillväga.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag råder dig ställa din fråga till de så kallade EURES-rådgivare;

    skriv till dem på Engelska eller på Ungerska /om du kan ungerska/. Enligt våra uppgifter finns det ingen Eures-rådgivare expert på Ungern, som kan svenska.
    till den här adressen kan du även skriva på tyska

    till den här adressen kan du även skriva på franska

    Hej igen!

    Jag har fått svar från en kollega som hänvisar till:

    http://www.studyhungary.hu/veterinaryfaculty
    Representative in Sweden
    Mr. Károly Zimborás
    Phone: +36-1-413-3015 (usually after 3:00 pm), +36-1-214-7714, Fax: +36-1-413-3030
    E-mail: [email protected]

    • : Hej! Tack för tipsen, har tidigare haft kontakt med Károly Zimborás och slängde iväg ett mejl nu igen, fick svar att CSN ska ge fullt ekonomiskt stöd för alla 5,5 år av studier. Ska kontakta CSN härnäst. Jakten på svaret fortsätter.
    • Anna : Bra att du gör framsteg! Vi håller tummarna! Lycka till!
    Saga SYV

    Hej, har du söka info på veterinärutbildningens  hemsida  http://www.univet.hu/en ?

    Om du kontaktar utbildningskontoret [email protected], kan du kanske få råd med finansieringen.

    Med vänliga hälsningar

    S.

    Tänker också så här - om du hittar kontaktuppgifter på http://www.univet.hu/en/university/office-for-international-relations och frågar om de känner till någon svensk student som har fått hjälp med financieringen och kan tipsa dig om var och hur hen fick det i så fall?
    Universitetet bör vara intresserad i att få fler sökande och de borde vara behjälpliga i att hitta info om hur du ska ha råd att läsa hos dem. Jag tror de försöker hjälpa till allt de kan, för det ligger ju i deras intressen! :)