Milla SYV på FrågaSYV

    Hej My,
    det är endast på NA/inriktning naturvetenskap som kurserna ingår som krävs för särskild behörighet till apotekarprogrammet. Kurserna är: fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matematik 4. På SA läses inte fysik eller kemi. Biologi kan läsas som valbara kurser, men det sker sällan att eleverna gör det. Inom matten, så ingår i SA endast upp till matematik 2, och man måste ha godkänt betyg i matte 4. Det är dock möjligt att läsa matte 3 och ibland även 4 som valbara kurser på SA.
    Men man ska ha alla kurser med godkända betyg, som krävs för särskild behörighet. Att någon elev på SA skulle ha fått godkända betyg i alla de kurserna har jag inte hört talas om (i första hand pga fysik och kemi läses inte på SA).
    Så mitt svar är:
    Läser man SA på gymnasiet, behöver man komplettera för behörighet efter gymnasiet, om man vill bli en Apotekare. Komplettera kan man på komvux eller på naturvetenskapliga basår som kan finnas på högskolenivå eller på folkhögskolorna.
    Vänligen
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare