Hanna
    Hej! Jag undrar om en högstadielärare i kemi/biologi/matematik kan utbilda sig till gymnasielärare i dessa ämnena. Behöver man i sådana fall läsa alla 5 år som krävs för att bli gymnasielärare eller kan man hitta en "genväg"?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Linnea!

    Så som systemet med lärarutbildningar är uppbyggt nu, så är det olika utbildningar - grundskolelärare och gymnasielärare. Grundskolelärare brukar ha 3 undervisningsämnen och gymnasielärare - 2 undervisningsämnen.

    Systemet med lärarutbildningar är ganska komplex och det finns olika vägar att gå för att utbilda sig till lärare. Lärarutbildningar har genomgått stora förändringar i flera omgångar. Det är inte omöjligt att det kommer flera förändringar inom lärarutbildningar i framtiden.

    Så som det är idag, så skulle jag råda en behörig grundskolelärare kontakta vägledare på lärarutbildningen på den högskola eller universitet där hen vill komplettera sin utbildning. Det finns inte, så vitt jag vet, någon snabb komplettering för en grundskolelärare att bli behörig undervisa på gymnasiet.

    En möjlig lösning skulle kunna vara att läsa fler högskolepoäng i just de aktuella ämnena som i detta fallet är kemi, biologi och matematik (en termin i varje ämne skulle jag föreslå) och sedan söka KPU (kompletterande pedagogisk utbildning) som idag är på 3 terminer. Det tar, alltså ytterligare tre år att bli behörig i tre ämnen och kunna undervisa på gymnasiet.

    Skickar några länkar där information om lärarutbildningar finns:
    http://www.fragasyv.se/dokument#Laerarutbildningar
    http://www.fragasyv.se/info/vagen-till-lararexamen
    http://studera.nu/valja-utbildning/lararutbildningar/vilka-lararutbildningar-finns/

    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare