Marcus
    Svårt att formulera frågan men jag har en vän i USA, och undrar vad det är som gäller ifall de skulle flytta hit till Sverige och vill studera på universitets-nivå.

    Gäller samma regler och möjligheter för min vän jämfört med mig som har bott i Sverige hela mitt liv? Behöver de bo i Sverige under en viss tid innan de kan studera med samma möjligheter som jag har, t.ex. gratis universitet, CSN bidrag, osv?

    Kan de få CSN bidrag under tiden, eller får de reducerat bidrag?

    Är det något som är viktigt att tänka på som jag kanske inte direkt har frågat här ifall personen kommer att flytta hit och vill studera vidare på högskole/uni-nivå?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marcus,
    ang. din fråga om att flytta från USA och studiera på högskolenivå i Sverige, tänker jag följande:
    - det är begränsat antal utbildningar som ges med andra undervisningsspråk än svenska (jag antar att dina amerikanska vänner inte kan så pass mycket svenska att de kan läsa med undervisningsspråk Svenska på högskola/universitet);

    - man måste betala för högskoleutbildning om man inte kan bli befriad från studerandeavgifter (och jag tror inte amerikanska medborgare utan permanent uppehållstillsånd i Sverige kan bli befriade från studerandeavgifter);

    - angående rätt till Studiemedel, så är det i Grunden Principiell rätt till svenskt studiestöd som måste finnas; för icke-svenska medborgare gäller det (allt som oftast) att ha PUT, permanent uppehållstillstånd, som brukar ges efter det att man har lagligt bott i Sverige i minst 2 år. Med frågor om studiemedel bör man vända sig till CSN.

    Vilka svenska högskoleutbildningar som ges på andra språk än svenska kan man hitta t.ex på www.studera.nu - se exempelvis listan på kurser & program som på svenska lärosäten ges på Engelska. Du kan också se listan på utbildningar som ges på Spanska.

    Direkt länk till relevant info på CSN´s hemsida får du här.

    • : Vad är 'studerandeavgiften' för något? T.ex här https://www.studentum.se/Sections/faq/FAQQAA.aspx?questionid=10326&subjectid= så verkar det som att det finns universitetskurser som inte kostar utöver material och en liten terminsavgift eller liknande. Jag har t.ex. en vän i Sverige som läser på högskolenivå inom datorer och han har inga stora studeringsutgifter som t.ex. 1000+ kr eller så. Behöver min vän få PUT för att få liknande kurs-linjer eller möjligheter? Om min USA vän skulle söka till samma linje som min svenska vän utan PUT, skulle USA-vännen då få betala mycket mer eller något sådant? Ledsen om det är en dum fråga eller förvirrande, har aldrig kollat upp någonting som detta förut.
    • Anna : Vilken högskoleutbildning skulle din vän vara intresserad av? i så fall kan jag uppge exakt vad den utbildningen skulle kosta, om man ej kan bli befriad från avgiften.
    • Anna :

      exempelvis om man vill läsa Kandidatprogram i socialt arbete med inriktning internationellt socialt arbete i Gävle - och måste betala studerandeavgifter, gäller följande: Studieavgift, första delbetalning: 42 000 SEK* Studieavgift, totalt: 252 000 SEK* * EU/EEA-medborgare berörs inte av studie- eller anmälningsavgifter.

    • Anna : På sidan som du länkade till - där svar finns på frågan om kostnadsfria utbildningar i Sveirge, så berörs det inte frågan om att vara icke-svensk medborgare och vilja läsa i Sverige. Som jag tolkar svaret som du länkar till, så tror hon som svarar att frågan handlar om en person som blir automatiskt befriad från studerandeavgifter, som allmänt gäller för medborgare från länder utanför EU/EEA.
    Läs alla kommentarer