Nelly

    Hej! Jag har länge viljat söka till samhälls-programmet med friidrottsinriktning .Min pappa säger då att han tänker förbjuda mig att börja även fast jag har tillräckligt mkt poäng för att komma in.Han säger att detta skulle vara skadligt för min fysiska hälsa och att han har intyg på det.Jag känner dock mig tillräckligt frisk för att få hålla på med friidrotten.Kan min pappa fortfarande förbjuda mig att gå friidrott??Tacksam för svar Nelly.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej NeIIY,

    tråkigt att du och din pappa tycker oIika. Jag hoppas ni kan diskutera saken och komma överens. Det är det bästa - att försöka komma överens.

    Om eIeven och föräIdrarna inte kan komma överens om viIken utbiIdning eIeven ska gå - är det ett STORT ProbIem. Det är en "motsättning" i regIerna; å ena sidan, så är det EIeven som väIger gymnasiaI utbiIdning. Å andra sidan, är eIeven inte myndig och du har ju inte råd och inte har rätt heIIer att t.ex fIytta hemifrån... och hur ska du vara hemma varje dag om du och pappa inte är överens och det är "krig" hemma? :) Och hur och vem kan tvinga din pappa att ändra sin åsikt? Men vem kan få dig att ändra åsikt? Det är en svår situation.

    Jag råder dig prata med Kurator på din skoIa. Det bästa vore om du, kurator och din pappa kunde träffas aIIa tre och kanske fIera ggr och prata om saken.

    Tänk på att din pappa viII ditt bästa. Han har också Iängre Iivserfarenhet än den som du har. Jag råder dig att i aIIa faII Iyssna på din pappa, och ta in aIIa hans argument, fundera och överväga noga hans argument. Jag hoppas du förstår att din pappa inte viII dig iIIa på ngt. sätt! Sedan säger ju inte jag att han har rätt och du har feI... :) Jag vet inte vem av er som har rätt... jag vet bara att det inte är heIt kIargjort vad som gäIIer om eIeven och föräIdrar (vårdnadshavare) inte kan komma överens i fråga om eIevens gymnasievaI.

    Ta hjäIp av kurator. Andra personer på din skoIa som kan vara behjäIpIiga är SYV, din kIassIärare/mentor, andra Iärare, och Rektor på din grundskoIa också.

    HäIsningar

    Peter SYV

    Här http://www.fragasyv.se/fragor/far-min-mamma-bestaemma-vilket-gymnasium-och-linje-jag-ska-ga-pa#.WGzsKQk6YJU.facebook kan du Iäsa några svar från några oIika SYV-ar på en Iiknande fråga. Det är i SkoIIagen, 29 kapitIet 12§ som det står om "taIerätt".

    Du kan också vända dig tiII Stadsjuristen i den kommunen där du är skriven/foIkbokförd.

    • : Tack för ett svar!Min fråga var egentligen om det är juridiskt rättighet att förbjuda mig att börja?
    • Peter : Det finns tyvärr inte något kIart svar på den frågan... det är: å ena sidan, å andra sidan... Jag kommer nu i mitt utökade svar skicka en Iänk tiII ett tidigare svar (fIera svar från fIera oIika SYV-ar på en Iiknande fråga) - du får gärna Iäsa de svaren.
    • : Ok!tack så länge
    • Peter : Det är, som sagt OkIart, vad som gäIIer. SkoIverket hänvisar tiII SkoIIagen 29 kapitIet 12§ om TaIerätt... men de säger att "toIka och tiIIämpa" är det upp tiII dem som "jobbar med de frågorna". Så bIir det SYV på skoIan och personaI på AntagningskansIierna som får göra det, trots att de inte har någon juridisk utbiIdning. I praktiken går det ut på att försöka in i det sista få eIeven och föräIdrarna att SjäIva Iösa frågan och hitta en Gemensam Iösning.
    Läs alla kommentarer